Ruim de helft van de Nederlanders vindt dat supermarkten dit jaar geen WK-commercials moeten uitzenden. Een kwart is minder geneigd boodschappen te doen bij de supermarkten die zich wel wagen aan oranjecommercials.
Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder zo’n 28.000 Nederlandse consumenten. Per supermarktketen zijn kleine verschillen te zien. Zo geeft van de Albert Heijn-klanten 58 procent aan dat die formule geen WK-commercials zou moeten uitzenden. Bij Dirk is dat 44 procent. Bij de andere grote ketens liggen de percentages tussen de 53 en 57 procent.
Hoewel WK-reclames voor het grootste deel van de Nederlanders geen invloed hebben op het koopgedrag, zegt een kwart dat een supermarkt geboycot mag worden wanneer er wel reclames worden uitgezonden. De helft vindt dat ook oranjeproducten niet in de schappen thuishoren.
Een WK-commercial heeft in ieder geval geen positief effect: slechts twee procent is eerder geneigd boodschappen te doen bij een supermarkt die oranjecommercials uitzendt. Ook is de behoefte aan oranjeproducten klein: 91 procent zegt geen spullen in huis te willen halen.
Danny Nietbelangrijk 16 nov, 11:30