Zeeman: ‘Lineair businessmodel zal kantelen richting circulair’

Zeeman: ‘Lineair businessmodel zal kantelen richting circulair’

Het lineaire businessmodel van de productie en verkoop van producten gaat volgens Zeeman op termijn verdwijnen. Manager CSR & quality Arnoud van Vliet voorziet een kantelpunt waarbij de huidige aanpak verandert in een productiewijze waarbij ‘circular by design’ centraal staat.

“Dat kantelpunt geldt dan voor de circulaire agenda in de volle breedte. Het gaat niet alleen over de verkoop van tweedehands kleding, maar ook over kijken naar hoe je lokaal materialen van ingezamelde kleding kunt recyclen en daar nieuwe artikelen van kunt maken”, zegt hij over die transitie in de nieuwste RetailTrends Podcast. 

Van Vliet gaat hierin in gesprek over toekomstbestendige businessmodellen met Marianne van Leeuwen, die bij Decathlon verantwoordelijk is voor het circulaire businessmodel van de sportketen.

Initiatieven rond circulariteit moeten schaalbaar zijn, vinden beiden. Van Vliet: “Als je met circulariteit aan de slag gaat, moet dat niet iets zijn waar geld bij moet. We willen daar onze reguliere marges op behalen en dat doen we ook.”

Sinds februari dit jaar kan in alle Nederlandse winkels van Zeeman tweedehands kleding worden ingeleverd. De textieldiscounter werkt daarvoor samen met kringloopwarenhuis Het Goed. Een deel van de ingezamelde kleding wordt doorverkocht bij Zeeman. 

“De volgende stap is om die pilot met Het Goed schaalbaar te maken”, aldus Van Vliet. Op dit moment is nog niet helder hoe bijvoorbeeld het omzetaandeel van het tweedehands segment zich gaat ontwikkelen, maar Zeeman gaat ‘zeker verder op deze weg’. “Daar gaan we intern resources voor vrij maken en we kijken hoe we dit goed in de winkel kunnen inpassen.”


Bekijk hieronder het fragment waarin Van Vliet en Van Leeuwen de verschuiving naar een circulair businessmodel bespreken en wat dat betekent voor een retailbedrijf. Het complete gesprek is te zien op ons YouTube-kanaal of te beluisteren als podcast op Spotify. Op RetailTrends.nl delen Zeeman en Decathlon hun belangrijkste learnings tot nu toe.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!