‘Lichte krimp voor retailsector in 2023’

Retailers krijgen volgend jaar te maken met verdere kostenstijgingen, die zullen drukken op de marges. ABN Amro verwacht een krimp van 0,5 procent voor de branche in 2023.

In de sectorprognose van de bank staat beschreven dat er tussen retailers veel verschillen bestaan. Zo ligt er door een verandering in het bestedingspatroon – van foodretail naar de horeca – de grootste krimp in het vooruitzicht voor supermarkten (-3 procent) en voedingsspeciaalzaken (-5 procent). Woonwinkels krijgen nog in 2022 nog een klap (-4 procent) te verduren, waarna de krimp volgend jaar kleiner is (-0,5 procent). 

Kledingwinkels zagen afgelopen jaar een flinke groei van 15 procent. Stijgende kosten drukken voor deze retailers op de marges, waardoor ABN Amro een lichte groei (+2 procent) verwacht. Dit geldt ook voor schoenenwinkels (+1 procent), die op dit moment met name online concurrentie voelen. Ook voorziet de bank een lichte groei voor doe-het-zelfzaken (+0,5 procent) en consumentenelektronica (ook 0,5 procent).

In 2023 zullen Nederlandse consumenten nog vaker dan nu de weg vinden naar discountsupermarkten. Ook zullen ze volgens de bank vaker wachten met het doen van een aankoop, tot zich een hoge korting aandient.

Een lichtpuntje is volgens sectoreconoom Gerarda Westerhuis dat grondstoffenprijzen licht zijn afgenomen, het tekort aan materialen afneemt en minder sprake is van verstoringen in de toeleveringsketen. "Op termijn kan dit leiden tot een afname in de stijging van inkooprijzen en lagere internationale transportkosten.” Wel voegt zij eraan toe dat het nog enige tijd gaat duren voordat dit voordelen oplevert voor retailers. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!