Consumenten kopen minder producten online

Nederlandse consumenten kochten in het derde kwartaal minder producten online. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen.

In totaal gaven consumenten 7,2 miljard euro uit, vier procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat kwam doordat er meer pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen werden verkocht. Waar het aantal aankopen van diensten zo goed als stabiel bleef, daalde het aantal online aankopen vergeleken met het derde kwartaal met vijf procent doordat er minder producten werden aangeschaft.

"De extremen die we de afgelopen twee jaar hebben gezien, zijn er nu uit", stelt directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org vast. Wel wijst ze erop dat zowel het aantal aankopen als de online bestedingen van zowel producten als diensten hoger liggen dan voor de coronacrisis.

Uit het onderzoek blijkt dat 87 procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder iets online heeft gekocht. Dat is bijna evenveel als vorig jaar. iDeal is nog steeds verreweg het populairste betaalmiddel. De meeste aankopen worden via desktop en laptop gedaan, maar de smartphone blijft aan populariteit winnen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!