Jumbo wint Gouden Windei met 'gezonde' icetea

Jumbo wint Gouden Windei met 'gezonde' icetea

De 'gezonde' iceteas van Jumbo zijn gekozen tot meest misleidende product van 2022. De supermarktketen kreeg 47 procent van de bijna 8500 stemmen in de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond Foodwatch.

Jumbo was genomineerd met diverse soorten icetea: Inner Beauty, Feel Immune en Good Energy. Die zouden goed zijn voor huid, haren en nagels, helpen bij vermoeidheid, of helpen bij het immuunsysteem. Volgens Foodwatch koopt de consument voornamelijk suikerwater in een mooi jasje. Jumbo kondigde eerder al aan dat het de verpakkingen gaat aanpassen. Medio april moet die klus geklaard zijn.

Kelloggs' eindigde als tweede met 32 procent van de stemmen. De inhoud van een pak All-Bran Fruit'n Fibre is met een kwart verkleind terwijl het uiterlijk en formaat vanaf de voorkant nog hetzelfde zijn. Krimpflatie, aldus Foodwatch. Dirk en DekaMarkt werden derde met hun Pure Ambacht Ambachtelijke Salade Oma's Aardappel-Scharrelei. Volgens Foodwatch suggereert de naam een ambachtelijk product, maar zit het vol met conserveermiddelen en zoetstoffen. De ketens pakken de verpakking aan en stoppen op termijn met de merknaam 'Pure Ambacht'.

Het is de tweede keer dat Jumbo het Gouden Windei wint. In 2017 gingen de meeste stemmen naar 'goudeerlijk boerenmaisbrood', dat geen maismeel bleek te bevatten.

Reacties 3


Steve Nee 19 dec, 22:22

Waar is de NVWA in dit soort gevallen? Ligt NVWA te slapen of negeren ze bewust deze valse voedselclaims? Jumbo heeft reeds tweemaal bewezen consumenten te misleiden en geen euro boete opgelegd gekregen.


Harm Jan Wassink 20 dec, 12:52

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Harm Jan Wassink 20 dec, 12:54

Ik vind deze 'prijs' juist wel een mooie manier om bedrijven aan te zetten tot actie. Het levert een heleboel negatieve publiciteit op, veel meer dan alleen een boete van de NVWA zal doen. De meeste bedrijven vinden dit soort publiciteit vele malen erger dan een geld boete, daarnaast denk ik dat dit op lange termijn veel meer effect heeft en leidt tot een soort bewustwording waardoor het hopelijk niet meer nodig is.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!