De 'gezonde' iceteas van Jumbo zijn gekozen tot meest misleidende product van 2022. De supermarktketen kreeg 47 procent van de bijna 8500 stemmen in de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond Foodwatch.
Jumbo was genomineerd met diverse soorten icetea: Inner Beauty, Feel Immune en Good Energy. Die zouden goed zijn voor huid, haren en nagels, helpen bij vermoeidheid, of helpen bij het immuunsysteem. Volgens Foodwatch koopt de consument voornamelijk suikerwater in een mooi jasje. Jumbo kondigde eerder al aan dat het de verpakkingen gaat aanpassen. Medio april moet die klus geklaard zijn.
Kelloggs' eindigde als tweede met 32 procent van de stemmen. De inhoud van een pak All-Bran Fruit'n Fibre is met een kwart verkleind terwijl het uiterlijk en formaat vanaf de voorkant nog hetzelfde zijn. Krimpflatie, aldus Foodwatch. Dirk en DekaMarkt werden derde met hun Pure Ambacht Ambachtelijke Salade Oma's Aardappel-Scharrelei. Volgens Foodwatch suggereert de naam een ambachtelijk product, maar zit het vol met conserveermiddelen en zoetstoffen. De ketens pakken de verpakking aan en stoppen op termijn met de merknaam 'Pure Ambacht'.
Het is de tweede keer dat Jumbo het Gouden Windei wint. In 2017 gingen de meeste stemmen naar 'goudeerlijk boerenmaisbrood', dat geen maismeel bleek te bevatten.
Harm Jan Wassink 20 dec, 13:54
Steve Nee 19 dec, 23:22