Albert Heijn was dit jaar de grootste adverteerder in Nederland. De supermarktketen gaf 98,8 miljoen euro uit aan reclame op radio, tv, in kranten, magazines, out-of-home (zoals abri's) en in bioscopen, meldt monitoringbedrijf Adfact.
Lidl staat op de tweede plaats met 88,1 miljoen, gevolgd door Kruidvat met 79,1 miljoen euro. Jumbo, vorig jaar nog de grootste adverteerder, zakte naar de vierde plek. De keten uit Veghel gaf 72,6 miljoen uit, tegen 95,3 miljoen een jaar eerder. "Mogelijk dat het tumult rond directeur Frits van Eerd en hun WK-commercial hen hierin parten heeft gespeeld", denkt Adfact. Bol.com completeert de topvijf.
Opvallend is dat HEMA veel meer reclame maakte dan vorig jaar. De warenhuisketen ging van 4,5 miljoen naar bijna 26 miljoen euro. Een andere grote stijger is Amazon.nl: van 6,8 miljoen naar 22,6 miljoen euro.
Het gaat om brutobedragen, waarbij geen rekening is gehouden met eventuele kortingen die bedrijven kregen.
Reacties 0