De Arbeidsinspectie doet onderzoek naar hoge werkdruk bij Lidl. Aanleiding is een melding van vakbond FNV, bevestigt een woordvoerder aan RetailTrends.
Volgens de FNV spelen de problemen al jaren. Zo kwam in 2018 uit een rapport naar voren dat 72 procent van de medewerkers hoge werkdruk ervaart. Het landelijk gemiddelde zou 20 procent zijn. FNV-bestuurder Fatma Bugdayci: "De directie beloofde beterschap, maar we zien geen enkele verbetering. Mensen worden ziek van de werkdruk en om de gevraagde doelstellingen toch te kunnen halen, klokken ze uit en werken ze toch door."
Het probleem zit in de manier waarop het winkelpersoneel wordt ingezet, zegt de bond. "Lidl profileert zich aan de voorkant als een fullservice supermarkt, waarbij van het personeel ook verwacht wordt dat ze op dat niveau service verlenen aan de klanten. Maar als je aan de achterkant nog steeds werkt als een discounter, bijvoorbeeld met een minimale personeelsbezetting, dan gaat het mis."
Hoe het onderzoek van de Arbeidsinspectie eruitziet, is niet bekend. "Dat zullen we na een gesprek met de bond nader bepalen. Maar daar doen we verder geen mededelingen over", aldus de woordvoerder van de Arbeidinspectie. Lidl was donderdagmiddag nog niet bereikbaar voor een reactie.
Zie ook: Lidl herkent zich niet in kritiek FNV over aanpak werkdruk
Reacties 0