Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Vital Food Group en Getir.
Winnaar: Vital Food Group
De moederorganisatie van Bakker Bart en Bakerstreet heeft een nieuwe franchiseformule in zijn portefeuille: Bagels & Beans. Het in 1996 opgerichte foodconcept heeft inmiddels tachtig winkels en een groothandel, waar Ronald Bakker en Ninande Thio de kar trekken. Zij blijven betrokken als adviseurs en worden tevens medeaandeelhouder van Vitel Food Group. Ceo Siad Awwad verwacht dat de overname enorme kansen geeft. “De Vital Food Group wil haar nummer 1-positie in Nederland op het gebied van ontbijt, lunch, koffie en tussendoor nog sterker neerzetten. Bagels & Beans past hier uitstekend bij.”
Verliezer: Getir
Het moge duidelijk zijn: het gaat niet goed bij flitsbezorgers. Het aantal Nederlanders dat er regelmatig boodschappen bestelt, daalde de afgelopen maanden flink. "Men vindt niet alleen dat de kosten voor een flitsbezorging hoog oplopen, de service wordt ook in...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Vital Food Group en Getir.
Winnaar: Vital Food Group
De moederorganisatie van Bakker Bart en Bakerstreet heeft een nieuwe franchiseformule in zijn portefeuille: Bagels & Beans. Het in 1996 opgerichte foodconcept heeft inmiddels tachtig winkels en een groothandel, waar Ronald Bakker en Ninande Thio de kar trekken. Zij blijven betrokken als adviseurs en worden tevens medeaandeelhouder van Vitel Food Group. Ceo Siad Awwad verwacht dat de overname enorme kansen geeft. “De Vital Food Group wil haar nummer 1-positie in Nederland op het gebied van ontbijt, lunch, koffie en tussendoor nog sterker neerzetten. Bagels & Beans past hier uitstekend bij.”
Verliezer: Getir
Het moge duidelijk zijn: het gaat niet goed bij flitsbezorgers. Het aantal Nederlanders dat er regelmatig boodschappen bestelt, daalde de afgelopen maanden flink. "Men vindt niet alleen dat de kosten voor een flitsbezorging hoog oplopen, de service wordt ook in veel gevallen gezien als een onnodige luxe", stelde Kantar deze week nog op basis van eigen onderzoek. Geen goed nieuws voor onder meer Getir, dat vorig jaar een verlies leed van ruim 550 miljoen euro. Dat komt naar voren uit de jaarrekening die onlangs in Nederland is gedeponeerd. In 2020, toen de Turkse flitsbezorger alleen nog in eigen land actief was, bedroeg het verlies 22 miljoen euro. Eerder deze maand nam Getir zijn rivaal Gorillas over. Hoeveel het verlieslijdende bedrijf daarvoor neertelde, is niet bekend.