E-bikeproducent Stella gaat reorganiseren

E-bikeproducent Stella gaat reorganiseren

E-bikefabrikant Stella moet reorganiseren. De onderneming uit Nunspeet zit opgescheept met hoge voorraden terwijl de vraag naar elektrische fietsen afneemt. De aandeelhouders hebben 8 miljoen euro bijgestort om een liquiditeitstekort te voorkomen.

Dat blijkt uit een toelichting bij de jaarrekening over 2021, waar het FD als eerste over berichtte. Dat jaar werd nog wel met een winst van 2,4 miljoen euro afgesloten, terwijl de omzet terugliep van 121 naar 107 miljoen euro. De bankschuld steeg van ruim 7 naar bijna 35,5 miljoen euro.

In coronatijd liep de vraag naar e-bikes flink op, maar Stella kampte net als veel andere bedrijven met toeleveringsproblemen. Om die problemen het hoofd te bieden, bouwde Stella in 2022 grote voorraden aan fietsen en onderdelen op. Doordat consumenten behoudender werden met het doen van grote uitgaven, zag Stella zich genoodzaakt fietsen met flinke kortingen te verkopen.

Stella meldt in de toelichting dat het met banken in gesprek is over kredietfaciliteiten. Daarnaast komt het met een actieplan, waarbij onder meer 'de overhead gereduceerd zal worden'. "Mede door nadere automatisering kunnen afdelingen samengevoegd worden." Bij Stella werken zo'n 600 mensen. Het is niet bekend hoeveel banen er worden geschrapt. "Er wordt op dit moment aan de herstructureringsplannen gewerkt", meldt een woordvoerder aan RetailTrends.

Verder kondigt Stella aan dat klanten voor bepaalde diensten die nu nog gratis zijn, zullen moeten gaan betalen. De leiding van het bedrijf zal worden aangevuld 'met nieuwe kennis en deskundigheid'. Ook over deze onderdelen kan de woordvoerder om dezelfde reden nog niets zeggen.

Reacties 6


Carel Beer 16 okt, 21:57

Platte weg rijd fiets prima , Limburgse landschap met heuvels en valleien ging toch echt niet , zelfs niet op stand 9 en manueel 2 of 1 .. welke versnelling je ook pakte , hij sloeg helemaal dood.. ook in Menu stand sport eco of wat dan ook , was niets!! Nee meer van voorgesteld , mijn vrouw Qick en geen probleem:. Helaas jammer maar vlakke weg prima:


Henriette Baken 11 jun, 12:53

Ik kan alleen maar zeggen dat ik een superfiets heb en de service is altijd goed geweest!!


dick dickvierhout 1 jun, 21:13

ik heb 4 stella fietsen gehat en nooit problemen gehad met de fietsen


Ad Samuels 9 apr, 20:21

Ben eindelijk van mijn stella fiets af. 2 jaar mee bezig geweest om ze duidelijk te maken dat de ondersteuning onvoldoende werkt soms zelfs helemaal niet. Zal nooit meer een stalle komen. Het makes NOT my day.


mathilde Rox 18 jan, 18:12

Stella, dat hebben jullie aan jullie zelf te danken. Kijk alleen al aan de hoeveelheid klachten. En gratis bij de aankoop zat er nog geen stroom in de fiets, daar begonnen niet aan. Eerst controle beurt vooruit betalen €70,= Oja moest 20 km zonder ondersteuning naar huis fietsen.


G De Hoog 18 jan, 17:57

Hier in Zoetermeer staat een verkoper die totaal geen oog heeft voor de klant!
3 x langs geweest in de winkel en 3x is er niets aan mij gevraagd!
Deze verkoper is alleen maar bezig met zijn mobieltje!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!