Winnaar/verliezer van de week: Albert Heijn en Yoox Net-a-Porter

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Albert Heijn en Yoox Net-a-Porter.
 

Albert Heijn

Het was een goed jaar voor Albert Heijn. In 2022 zag de blauwgekleurde supermarktketen zijn marktaandeel van 35,7 stijgen tot 37 procent en vergrootte zo zijn voorsprong op nummer twee Jumbo. De keten kreeg er in Nederland 97 winkels bij en kwam zo op 1154 vestigingen uit. Albert Heijn zette naar eigen zeggen in op kortingen en breidde het assortiment van betaalbare producten met 5 procent uit. De lancering van initiatieven als Overblijvers en dynamisch afprijzen droeg hier volgens de marktleider ook aan mee.
 

Yoox Net-a-Porter 

Het in 2015 gefuseerde Yoox Net-a-Porter krijgt een miljoenenboete. Door de Italiaanse marktwaakhond is het internetbedrijf veroordeeld tot een boete van in totaal 5,25 miljoen euro, wegens het voeren van misleidende prijzen op het online platform. De boete is zo hoog omdat het bedrijf de afgelopen jaren meermaals met foutieve kortingen heeft gewerkt. Ook zegt de Italiaanse toezichthouder dat bestellingen van klanten zijn geblokkeerd, nadat zij eerder artikelen hadden geretourneerd. Yoox...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Albert Heijn en Yoox Net-a-Porter.
 

Albert Heijn

Het was een goed jaar voor Albert Heijn. In 2022 zag de blauwgekleurde supermarktketen zijn marktaandeel van 35,7 stijgen tot 37 procent en vergrootte zo zijn voorsprong op nummer twee Jumbo. De keten kreeg er in Nederland 97 winkels bij en kwam zo op 1154 vestigingen uit. Albert Heijn zette naar eigen zeggen in op kortingen en breidde het assortiment van betaalbare producten met 5 procent uit. De lancering van initiatieven als Overblijvers en dynamisch afprijzen droeg hier volgens de marktleider ook aan mee.
 

Yoox Net-a-Porter 

Het in 2015 gefuseerde Yoox Net-a-Porter krijgt een miljoenenboete. Door de Italiaanse marktwaakhond is het internetbedrijf veroordeeld tot een boete van in totaal 5,25 miljoen euro, wegens het voeren van misleidende prijzen op het online platform. De boete is zo hoog omdat het bedrijf de afgelopen jaren meermaals met foutieve kortingen heeft gewerkt. Ook zegt de Italiaanse toezichthouder dat bestellingen van klanten zijn geblokkeerd, nadat zij eerder artikelen hadden geretourneerd. Yoox Net-a-Porter is het niet met de veroordeling eens en gaat ertegen in hoger beroep.

Laat je mailadres achter en lees dit artikel direct verder.
Ook ontvang je de gratis nieuwsbrieven van RetailTrends.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!