RetailTech: Virtueel winkelen op z'n Japans

RetailTech: Virtueel winkelen op z'n Japans

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tatcha, Uniqlo en MediaMarkt/Saturn.

Tatcha

Het Japanse huidverzorgingsmerk Tatcha heeft een virtuele winkel geopend op het platform Emperia. Bezoekers betreden daar The House of Wa en wordt gevraagd om - voor de beste ervaring - de audio in te schakelen. Na een korte wandeling door het Hinoki-bos komen ze in een wellnessresort terecht, waar ze kennis kunnen maken met de Forest Awakening-collectie van het merk. Ook kunnen ze er informatie vinden over ingrediënten en over bosbaden (shinrin-yoku), een therapievorm waarbij de zintuigen worden blootgesteld om de gezondheid te verbeteren.

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tatcha, Uniqlo en MediaMarkt/Saturn.

Tatcha

Het Japanse huidverzorgingsmerk Tatcha heeft een virtuele winkel geopend op het platform Emperia. Bezoekers betreden daar The House of Wa en wordt gevraagd om - voor de beste ervaring - de audio in te schakelen. Na een korte wandeling door het Hinoki-bos komen ze in een wellnessresort terecht, waar ze kennis kunnen maken met de Forest Awakening-collectie van het merk. Ook kunnen ze er informatie vinden over ingrediënten en over bosbaden (shinrin-yoku), een therapievorm waarbij de zintuigen worden blootgesteld om de gezondheid te verbeteren.


Uniqlo

Uniqlo werkt aan een Nederlandstalige shoppingapp. Dat zegt coo Kaman Leung van de Benelux-tak van het Japanse kledingmerk tegen RetailTrends. "Daarmee hopen we meer loyaliteit onder klanten te creëren." In andere Europese landen heeft Uniqlo al een app. Het merk wil op technologisch gebied meer stappen zetten. Zo is het achter de schermen bezig met livecommerce en wordt geëxperimenteerd met check-outs met RFID-technologie. "Bij deze kassa's worden tientallen items tegelijkertijd gescand en herkend, waarna een klant alleen nog hoeft af te rekenen."
 

MediaMarkt en Saturn

In nog eens vijf Duitse winkels van MediaMarkt en Saturn zijn automaten geplaatst waar geld kan worden ingewisseld voor cryptovaluta. De zogenoemde Bitcoin-automaten waren al te vinden in drie Saturn-winkels in Keulen, Frankfurt en Dortmund. Daar zijn nu drie filialen van Saturn in Hamburg, Berlijn en München en twee filialen van MediaMarkt in Dresden en Mainz bij gekomen. Behalve voor Bitcoin kunnen klanten er ook terecht voor Ethereum en Litecoin. De automaten zijn van de Oostenrijkse leverancier Kurant.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!