V&D in financiële nood: webwarenhuis werkt aan akkoord met schuldeisers

V&D in financiële nood: webwarenhuis werkt aan akkoord met schuldeisers

Webwarenhuis V&D verkeert in financiële nood. Het probeert tot een akkoord te komen met de schuldeisers, blijkt uit een mail die in handen is van RetailTrends.

V&D meldde vorige week dat het assortiment wordt verkleind: het richt zich voortaan op mode, schoenen, sport en woninginrichting. Ook wil het meer inzetten op aanbiedingen. V&D zei vanwege zijn omvang niet op te kunnen boksen tegen 'grootmachten als Wehkamp, bol.com en Zalando'.

Nu blijkt dat V&D niet in staat is om alle rekeningen te betalen. In een e-mail aan leveranciers, in handen van RetailTrends, spreekt algemeen directeur Alexander van Slooten van 'een serieuze vertraging in de betalingen aan onze leveranciers'. Hij wijst op de huidige economische situatie met lagere consumentenbestedingen en op problemen bij een overgang van het platform waar V&D op draait.

WHOA-procedure
Van Slooten zegt in de mail dat V&D een beroep doet op de Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Via deze regeling kunnen ondernemingen een schuldsanering afdwingen zonder dat alle schuldeisers akkoord hoeven te gaan. "De WHOA-procedure heeft tot doel VD.nl in betrekkelijke financiële rust te kunnen herpositioneren, te reorganiseren en financieel te herstructureren", laat een woordvoerder desgevraagd weten.

De woordvoerder wil niet kwijt hoeveel de schuld bedraagt. "Over de financiële details van V&D hebben wij nooit eerder uitspraken gedaan, dus ook nu niet. Maar de aandeelhouders zijn veruit de grootste schuldeisers." De woordvoerder wil ook niet vertellen bij hoeveel leveranciers schulden uitstaan. Hij verwacht dat over een aantal maanden een conceptakkoord kan worden gepresenteerd. "De directie heeft er veel vertrouwen in dat een akkoord met de schuldeisers zal worden bereikt."

V&D ging eind 2015 failliet. Nadat de merkrechten werden gekocht door Coolcat-oprichter Roland Kahn, zijn zakelijk rechterhand Jaco Scheffers en voormalig HEMA-ceo Ronald van Zetten, maakte V&D in 2018 online zijn rentree.

Reacties 9


Frits Vries 20 feb, 22:52

V en d was failliet en dan met webshop verder,het is niet voor niets failliet gegaan.
Kijkshop idemdito.
Men denkt met een failliete naam ,geld binnen te harken


Hankie Pankie 20 feb, 23:42

V&D is opgekocht als merk uit een faillissement en heeft alleen nog bestaansrecht onder een doelgroep die huiverig was meer nostalgie bedrijf te verliezen. Toevallig ook een doelgroep die niet opgegroeid is met de online markt. Helaas een miskoop dus, maar te verwachten, en helemaal als je 7 jaar na dato nog steeds de slogan hebt "V&D is terug"


Daan Sociaal 21 feb, 09:06

Voor iemand als ik, die een groot deel van zijn leven online doorbrengt, is het verbijsterend om erachter te moeten komen dat V&D uberhaubt nog bestaat. Ik wist dat niet, en heb in alle media die ik volg sinds het faillisement ook nooit enige vorm van marketing gezien om dat te veranderen. Misschien mijn gebrek, maar waarschijnlijk een onderdeel van het probleem.


Remon Geeraths 21 feb, 10:26

Hadden ze dan een webshop ? Nooit een pop-up of adver gezien.


Henkie Penkie 21 feb, 13:09

Weer een vies spelletje van de aandeelhouders door de Wet Homologatie Onderhands Akkoord van toepassing te laten gaan. De aandeelhouders zijn de grootste schuldeisers en nemen genoegen met b.v. 10 % van de schuld en de leveranciers moeten dan verplicht hier aan meewerken en zijn de grote verliezers terwijl de aandeelhouders op hun plek blijven zitten. Bah.


Huub Vermeulen 21 feb, 13:31

Altijd geestig om als wederverkoper van VD.nl dit soort nieuws als eerst hier te vernemen. Gebeurde ook al met hun voorgaande artikel over een geplande "koerswijziging", welke een behoorlijke impact heeft op je verkopers.


J Jansen 21 feb, 16:27

Ook hier gaat de stekker er uit!


A Emper 21 feb, 17:40

Hoelang blijven we nog geld rondpompen in al deze online shops. Welje shop maakt er nu daadwerkelijk winst? En oh oh al die e-commerce marketeers die zich in 2020, 2021 en een beetje in 2022 zo op de borst klopten van ' zie je wel' en uit het oog verloren wat de consument echt wil wijten het nu ineens aan veranderde marktomstandigheden. En Google blijft elke maand lekker aftikken. Want ja wat Google rapporteert is de waarheid toch?


H. van Thiel 29 mrt, 18:13

Misbruik van de regeling WHOA ligt er duimendik bovenop. Dit is het 2e grotere bedrijf al deze week dat gebruik wil maken van deze regeling. Ik zou zeggen: eerst al het door aandeelhouders/obligatiehouders ingebrachte kapitaal wegstrepen, dan de fiscus en uwv betalen en dan pas de regeling in laten gaan. Het mag geen regeling worden om het kapitaal van de aandeelhouders te redden ten koste van personeel, leveranciers en verhuurder. En dan nog alleen als er daarna zeker is dat een kapitaalinjectie volgt om het bedrijf overeind te houden. Maar vaak is faillisement beter, omdat het bedrijf alleen maar andere bedrijven die de rekeningen wel betalen in de weg zit.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!