Webwarenhuis V&D komt met meer aanbiedingen en een kleiner assortiment. Het onlineplatform kan vanwege zijn omvang niet opboksen tegen ‘grootmachten als Wehkamp, bol.com en Zalando’, zegt algemeen directeur Alexander van Slooten.
Met een scherpere focus op ‘value for money’ wil V&D.nl aansluiten op de groeiende prijsbewustheid onder consumenten. Zo gaat de webshop vaker naar buitentreden met V&D Prijzencircus. Hoe vaak precies, is niet duidelijk. Het is niet de intentie dat V&D daarmee een soort outlet wordt, benadrukt een woordvoerder.
V&D.nl brengt zijn aanbod daarnaast terug naar mode, schoenen, sportartikelen en woninginrichting. Voorheen waren er ook producten als parfum, horloges en speelgoed te vinden. Met het kleinere assortiment richt het merk zich naar eigen zeggen op de productgroepen die het ook goed deden toen het merk nog in de winkelstraten aanwezig was.
De omzet van het onlineplatform kwam in 2021 uit op ruim 12 miljoen euro, laat Van Slooten weten. Door de hevige onderlinge concurrentie van bijvoorbeeld Wehkamp, Zalando en bol.com is er volgens hem weinig ruimte in de markt voor kleinere platformen met een breed aanbod.
“Grote webshops kunnen meer adverteren, klanten lokken met loyaliteitssystemen, betere afspraken afdwingen met leveranciers en een hogere marge maken op eigen voorraden. Door haar kleinere omvang kon V&D dat veel minder.”
Na de coronapandemie zijn de marktomstandigheden daarnaast drastisch veranderd, aldus de woordvoerder. “Voor en na de pandemie zijn twee verschillende werelden. Tel daar de huidige macro-economische ontwikkelingen bij op. Consumenten zijn nu veel voorzichtiger. Hiermee willen we daarop inspelen.”
Mark De Jong 16 feb, 08:48
Huub Vermeulen 14 feb, 13:17
Daan Donk 14 feb, 12:45