V&D zet mes in prijzen en aanbod

V&D zet mes in prijzen en aanbod

Webwarenhuis V&D komt met meer aanbiedingen en een kleiner assortiment. Het onlineplatform kan vanwege zijn omvang niet opboksen tegen ‘grootmachten als Wehkamp, bol.com en Zalando’, zegt algemeen directeur Alexander van Slooten. 

Met een scherpere focus op ‘value for money’ wil V&D.nl aansluiten op de groeiende prijsbewustheid onder consumenten. Zo gaat de webshop vaker naar buitentreden met V&D Prijzencircus. Hoe vaak precies, is niet duidelijk. Het is niet de intentie dat V&D daarmee een soort outlet wordt, benadrukt een woordvoerder. 

V&D.nl brengt zijn aanbod daarnaast terug naar mode, schoenen, sportartikelen en woninginrichting. Voorheen waren er ook producten als parfum, horloges en speelgoed te vinden. Met het kleinere assortiment richt het merk zich naar eigen zeggen op de productgroepen die het ook goed deden toen het merk nog in de winkelstraten aanwezig was. 

De omzet van het onlineplatform kwam in 2021 uit op ruim 12 miljoen euro, laat Van Slooten weten. Door de hevige onderlinge concurrentie van bijvoorbeeld Wehkamp, Zalando en bol.com is er volgens hem weinig ruimte in de markt voor kleinere platformen met een breed aanbod. 

“Grote webshops kunnen meer adverteren, klanten lokken met loyaliteitssystemen, betere afspraken afdwingen met leveranciers en een hogere marge maken op eigen voorraden. Door haar kleinere omvang kon V&D dat veel minder.”

Na de coronapandemie zijn de marktomstandigheden daarnaast drastisch veranderd, aldus de woordvoerder. “Voor en na de pandemie zijn twee verschillende werelden. Tel daar de huidige macro-economische ontwikkelingen bij op. Consumenten zijn nu veel voorzichtiger. Hiermee willen we daarop inspelen.”
 

Reacties 3


Mark De Jong 16 feb, 08:48

Gedoemd te mislukken. Laat de naam v&d gaan.. roept bij mij alleen maar "oudbollig" op..


Huub Vermeulen 14 feb, 13:17

Geestig dat je dit als trouwe (grootste) verkooppartner er via dit medium achter moet komen.


Daan Donk 14 feb, 12:45

Is dit dan het definitieve begin van het einde van V&D.nl?

In het eerste jaar (2019) na de lancering €5 Mio. omzet. Met de overname van To Be Dressed en de online stuwende werking van de Corona epidemie verdubbelde de omzet naar €10 Mio. Met de overname van HomeDeco eind 2021 zou dat moeten stijgen naar €25 Mio. om vervolgens door te pieken naar €100 Mio. Uiteindelijk stokte de teller in 2021 op (ruim) €12 Mio. Gezien de noodzakelijke ingreep zal dat niet meer geworden zijn in het afgelopen.

Aanvankelijk gestart met een breed (en duur) assortiment gericht op de oorspronkelijke retail doelgroep, leunend op het ooit zo sterke merk V&D, wordt nu ingezet op versmalling van het assortiment door de lage marge, hoog competitieve categorieën eruit te snijden én vaker naar buiten te treden met het V&D Prijzencircus (in de navigatie meteen naast een SALE) categorie tracht men het tij te keren.

Natuurlijk is vechten tegen de inmiddels grote gevestigde namen als David tegen Goliath maar door te blijven vertrouwen op de legacy het ooit zo sterke merk, haar succesnummers, de oorspronkelijke doelgroep en te blijven doen wat je doen wat je altijd deed (nooit ergens overigens kom ik het merk V&D tegenwoordig nog tegen) zal de geschiedenis zich herhalen vrees ik.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!