Swapfiets maakt pas op de plaats, focust op winst

Swapfiets maakt pas op de plaats, focust op winst

Swapfiets voegt voorlopig geen nieuwe steden toe aan het marktgebied. De fietsabonnementsdienst richt zich eerst op het winstgevend maken van de bestaande steden, zegt ceo Marc de Vries tegenover het FD.

Swapfiets lijdt al jaren verlies. In zowel 2021 als 2022 stond het bedrijf zo’n 29 miljoen euro in het rood, in 2020 was dat 14 miljoen. Wel is er omzetgroei: vorig jaar zo'n 40 procent tot 73 miljoen euro. De Vries wil binnen enkele jaren alle 60 Europese steden waar de dienst actief is winstgevend hebben. Nu is dat volgens de ceo in ongeveer de helft van de plaatsen het geval, waaronder de 18 in Nederland.

Swapfiets laat verder zijn eerder gestelde doel van 1 miljoen klanten in 2025 los. Dat was achteraf gezien te ambitieus, zegt De Vries. Dit jaar komt het aantal abonnees naar verwachting uit op 300 duizend, 30 duizend meer dan eind vorig jaar. 

Het totale verlies van Swapfiets over de 8 jaar sinds de oprichting ligt rond de 106 miljoen euro. Toch blijft investeerder Pon achter het concept staan en de verliezen aanvullen, zegt De Vries. “Pon is blij met onze performance.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!