Het omzetaandeel van A-merken in de supermarkt is fors gedaald. Het is voor het eerst gelijk aan dat van de huismerken.
Dat meldt Distrifood op basis van berekeningen van onderzoeksbureau GfK. Directeur Norman Buysse: "De merken hebben 4,4 procentpunt ingeleverd ten gunste van private label. In omzet zijn beide nu goed voor pakweg 50 procent. Merken zitten op 50,1 procent omzet-aandeel en huismerk op 49,9 procent. Als je de lijn zou doortrekken dan zou voor het eerst de omzet van eigen merken groter zijn dan die van merken. Dat is voor de merkindustrie een zeer verontrustende ontwikkeling."
Bij de start van de inflatie, die door GfK wordt vastgezet op september 2021, waren de A-merken nog goed voor 54,3 procent van de omzet en de huismerken voor 45,7 procent.
richard no 1 apr, 11:58
Jurri von dem Borne 1 mrt, 14:07
Fred van Manen 23 feb, 17:57