Omzetaandeel A-merken voor het eerst gelijk aan huismerken

Omzetaandeel A-merken voor het eerst gelijk aan huismerken

Het omzetaandeel van A-merken in de supermarkt is fors gedaald. Het is voor het eerst gelijk aan dat van de huismerken.

Dat meldt Distrifood op basis van berekeningen van onderzoeksbureau GfK. Directeur Norman Buysse: "De merken hebben 4,4 procentpunt ingeleverd ten gunste van private label. In omzet zijn beide nu goed voor pakweg 50 procent. Merken zitten op 50,1 procent omzet-aandeel en huismerk op 49,9 procent. Als je de lijn zou doortrekken dan zou voor het eerst de omzet van eigen merken groter zijn dan die van merken. Dat is voor de merkindustrie een zeer verontrustende ontwikkeling."

Bij de start van de inflatie, die door GfK wordt vastgezet op september 2021, waren de A-merken nog goed voor 54,3 procent van de omzet en de huismerken voor 45,7 procent. 

Reacties 3


Fred van Manen 23 feb, 16:57

stijgend aandeel huismerken, tja niet zo gek. Vrij recent wilde ik gebruik maken van de Hak 1+1 appelcompote actie bij Jumbo. Bij het schap zag ik dat het Jumbo merk ondanks de Hak actie toch nog fors goedkoper was, dus laten verleiden om het Jumbo merk te kopen. De smaak was ook uitstekend. Nee, Hak ziet mij niet meer terug. Als de prijsverschillen ongeloofwaardig worden, is de kans op afhakende A merk klanten groot, zeker als de consument het door de hoge energiekosten toch al moeilijk heeft. De 1>2 sluitingen van de deksels op veel Hak potten werken fijn, maar dat is niet “waar het hier om draait”. Als non-food KAM heb ik altijd geleerd: blijf innovatief, maar prijs je niet compleet uit de markt”.


Jurri von dem Borne 1 mrt, 13:07

Is ook logisch dat mensen overstappen. De A-merken worden streeds duurder, terwijl er vaak ook minder inhoud in zit.
Dit heb ik al bij veel producten geconstateerd. Dit zijn echter de producten die zelf gebruikt worden; het gaat waarschijnlijk om veel meer producten.
Het lijkt vooral om winst maken en aandeelhouders die steeds meer willen.


richard no 1 apr, 09:58

Ik probeer al jaren Unilever (dus A merken) te ontwijken, maar dan alleen om een geheel andere reden. Deze partij is sinds zij naar Engeland zijn verhuist enkel bezig met de aandeelhouders. Winst van Unilever is de enige drijfveer.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!