Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Clinique, Inditex en IKEA.
Clinique
Terwijl merken wereldwijd het hoofd breken over hoe ze ChatGPT kunnen inzetten, blijven anderen services lanceren in de metaverse. Zo ook Clinique, die dit weekend een volledig digitaal laboratorium opent. Binnen de virtuele omgeving van Clinique Lab kunnen klanten tutorials volgen over huidverzorging en krijgt men op maat advies over de juiste skincare routine. Er is ook een direct haakje met e-commerce: voor het aanschaffen van aanbevolen producten wordt men direct doorgezet naar de webshop. Ook voor in de toekomst ziet het cosmeticamerk nog kansen in de metaverse: “Het is een aanvulling op ons e-commercekanaal en helpt om dat te verbeteren”, aldus e-commercedirecteur Emmanuel Rousson tegenover Forbes.
Inditex
In de strijd tegen winkeldiefstal komt Zara’s...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Clinique, Inditex en IKEA.
Clinique
Terwijl merken wereldwijd het hoofd breken over hoe ze ChatGPT kunnen inzetten, blijven anderen services lanceren in de metaverse. Zo ook Clinique, die dit weekend een volledig digitaal laboratorium opent. Binnen de virtuele omgeving van Clinique Lab kunnen klanten tutorials volgen over huidverzorging en krijgt men op maat advies over de juiste skincare routine. Er is ook een direct haakje met e-commerce: voor het aanschaffen van aanbevolen producten wordt men direct doorgezet naar de webshop. Ook voor in de toekomst ziet het cosmeticamerk nog kansen in de metaverse: “Het is een aanvulling op ons e-commercekanaal en helpt om dat te verbeteren”, aldus e-commercedirecteur Emmanuel Rousson tegenover Forbes.
Inditex
In de strijd tegen winkeldiefstal komt Zara’s moederbedrijf Inditex met een innovatie: chips. Plastic anti-diefstal tags worden gefaseerd vervangen door chips die in de kledingstukken worden genaaid. Volgens het grootste modebedrijf ter wereld gaat dit grote efficiencyslagen opleveren in de winkel: de kassatijden zouden met de helft worden verkocht.
Het is niet het enige onderdeel waar Inditex geld in pompt: achter de schermen wordt er volgens het bedrijf ook aan gewerkt om onlineklanten een betere customer journey te bieden. Zo kijkt het bedrijf onder meer naar nieuwe manieren om online de juiste maat van een kledingstuk aan te bevelen en zo het aantal retouren te verminderen.
IKEA
Als je IKEA mag geloven, heeft de Zweedse woonwinkel een primeur in de branche: het is naar eigen zeggen de eerste woonretailer die honderd drones inzet in zijn magazijnen. Buiten openingstijden worden de drones ingezet voor een nauwkeurige voorraadinventarisatie, zodat klanten in de volgende dag niet met lege handen komen te staan. De drones zijn aan het werk in Zwitserland, België, Kroatië, Slovenië en Duitsland, Italië en Nederland.