Beautyretailer Douglas wil vestigingen openen in nieuwe markten, waaronder België en Slovenië. Dat is onderdeel van een nieuw vierjarig groeiplan dat de Duitse winkelketen heeft gepresenteerd.
Douglas wil in 2026 een omzet van 5 miljard euro boeken. In het afgelopen boekjaar was dat 3,65 miljard. Ook de winst en cashflow moeten omhoog. Naast het aanboren van nieuwe markten is ook het moderniseren van de bestaande winkels onderdeel van het plan. Ook investeringen in e-commerce staan op het programma. Voor een beter resultaat onderaan de streep gaat Douglas strakker op de kosten letten. Douglas leed vorig jaar ruim 300 miljoen euro verlies.
Douglas heeft volgens Sander van der Laan, sinds november ceo van de keten, een sterke comeback gemaakt na corona. "Ons toonaangevende omnichannelmodel is zeer veerkrachtig gebleken en dat is precies waarop we zullen focussen." Van der Laan zegt elk aspect van het bedrijf te onderzoeken op mogelijke efficiëntieverbeteringen terwijl hij tegelijkertijd de marktpositie van Douglas wil versterken.
Douglas heeft zo'n 1.900 winkels in Europa waarvan 100 in Nederland. Bij een recente reorganisatie gingen er 500 dicht.
Machiel R. 30 mrt, 17:03