Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Scotch & Soda en Plus/Coop.
Winnaar: Scotch & Soda
Zo ben je de verliezer van de week, zo ben je de winnaar. Het kan snel gaan. En snel ging het: een week nadat bekend werd dat Scotch & Soda het faillissement had aangevraagd, konden de curatoren een doorstart melden. Het Amsterdamse modemerk wordt overgenomen door het Amerikaanse Bluestar Alliance. De deal moet nog worden afgerond, maar in elk geval is duidelijk dat Scotch actief blijft in Nederland en andere 'belangrijke markten'. Een 'vrij grote groep werknemers' kan blijven.
Verliezer: Plus/Coop
Verrassend is het misschien niet, maar het zal toch even wennen zijn voor Plus en Coop: rode cijfers. De supermarktformules leden in het fusiejaar 2022 een verlies van 18,4 miljoen euro. Dat kwam vooral door de ombouw van tachtig Coop-winkels naar Plus en de integratie van de twee bedrijven, waarmee een bedrag van 28,9 miljoen was gemoeid. Verder...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Scotch & Soda en Plus/Coop.
Winnaar: Scotch & Soda
Zo ben je de verliezer van de week, zo ben je de winnaar. Het kan snel gaan. En snel ging het: een week nadat bekend werd dat Scotch & Soda het faillissement had aangevraagd, konden de curatoren een doorstart melden. Het Amsterdamse modemerk wordt overgenomen door het Amerikaanse Bluestar Alliance. De deal moet nog worden afgerond, maar in elk geval is duidelijk dat Scotch actief blijft in Nederland en andere 'belangrijke markten'. Een 'vrij grote groep werknemers' kan blijven.
Verliezer: Plus/Coop
Verrassend is het misschien niet, maar het zal toch even wennen zijn voor Plus en Coop: rode cijfers. De supermarktformules leden in het fusiejaar 2022 een verlies van 18,4 miljoen euro. Dat kwam vooral door de ombouw van tachtig Coop-winkels naar Plus en de integratie van de twee bedrijven, waarmee een bedrag van 28,9 miljoen was gemoeid. Verder kostte de beëindiging van de activiteiten van onlinesupermarkt Telesuper 10,2 miljoen euro en stegen de logistieke kosten, onder meer door het opstarten van het nieuwe gemechaniseerde distributiecentrum in Oss (4,6 miljoen euro). De gezamenlijke omzet bleef op 4,7 miljard steken, afgerond net zoveel als de twee jaren ervoor.