Hands Off My Chocolate stapt over op plantaardige chocola

Hands Off My Chocolate stapt over op plantaardige chocola

Het Nederlandse Hands Off My Chocolate stopt met de verkoop van traditionele koemelkchocolade. Het merk richt zich volledig op de productie van plantaardige chocolade om bij te dragen aan een meer duurzame cacaosector.

Hands Off My Chocolate is hiermee naar eigen zeggen het eerste grote Nederlandse chocolademerk dat volledig overstapt op een plantaardige productielijn. Door koemelk te vervangen door rijstmelk zou het bedrijf zijn CO2-uitstoot met ruim 40 procent verminderen.

Oprichter Kitty Smeeten zegt dat er is onderzocht waar het chocolademerk de meeste impact kan maken. “De grootste impact zit in onze ingrediënten, waarvan koemelk het meeste CO2 uitstoot. Melkchocolade stoot per kilo zelfs meer CO2 uit dan kippenvlees en evenveel als varkensvlees. Dit moesten we als eerste aanpakken.” Qua smaak zou er niet veel veranderd moeten zijn.

Naast de vermindering van de CO2-uitstoot streeft het merk ernaar om cacao dit jaar honderd procent traceerbaar te maken. Daarnaast zet Hands Off My Chocolate zich in om ontbossing tegen te gaan door samen te werken met cacaoboeren en herbebossing te stimuleren.

Reacties 3


Hanky Panky 4 apr, 12:58

Rijstmelk heeft na koemelk de meeste impact op het klimaat met 1,2 kilo CO2 per liter, dit is wel 2,5 keer minder dan melk maar de hoeveelheid water die nodig is in het hele groei en productie proces van rijstmelk is minimaal 6x die van melk.


Henk E E 4 apr, 16:41

Beste Hanky Panky, die cijfers kloppen niet, 1 seconde googelen en je vindt dat koemelk in alle categorieën qua verbruik en vervuiling de slechtste optie is en het meest vervuild.


Hanky Panky 4 apr, 16:55

Beste Henk E E, Googelt u dan maar eens op "5000 liter water voor één kilo rijst". Tevens is melk lokaal verkrijgbaar en rijst helaas niet, deze komt zeer waarschijnlijk met co2 uitstotende schepen uit Azie, de bron word niet vermeld dus het komt mij over als een actie voor de bühne.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!