Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Domino’s, Ralph Lauren en IKEA.
Domino’s
Domino’s heeft het nog eenvoudiger gemaakt voor Amerikanen om pizza te bestellen. De fastfoodketen heeft (naar eigen zeggen) een eerste Carplay-app gelanceerd, waarmee klanten nagenoeg handsfree een bestelling kunnen plaatsen bij een Domino’s in de buurt. Met de app, die alleen beschikbaar is via iOS, kunnen klanten via twee manieren in de auto pizza’s bestellen. Via ‘Tap to Order’ kan men opgeslagen pizza’s en recente bestellingen opnieuw plaatsen. Ook kunnen automobilisten via een ‘Call to Order’-knop een nieuwe bestelling plaatsen bij een servicemedewerker. De bestelling is vervolgens te volgen via de Tracker.
Het is nog niet bekend of en wanneer de functie wordt uitgerold naar Europa.
Ralph Lauren...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Domino’s, Ralph Lauren en IKEA.
Domino’s
Domino’s heeft het nog eenvoudiger gemaakt voor Amerikanen om pizza te bestellen. De fastfoodketen heeft (naar eigen zeggen) een eerste Carplay-app gelanceerd, waarmee klanten nagenoeg handsfree een bestelling kunnen plaatsen bij een Domino’s in de buurt. Met de app, die alleen beschikbaar is via iOS, kunnen klanten via twee manieren in de auto pizza’s bestellen. Via ‘Tap to Order’ kan men opgeslagen pizza’s en recente bestellingen opnieuw plaatsen. Ook kunnen automobilisten via een ‘Call to Order’-knop een nieuwe bestelling plaatsen bij een servicemedewerker. De bestelling is vervolgens te volgen via de Tracker.
Het is nog niet bekend of en wanneer de functie wordt uitgerold naar Europa.
Ralph Lauren
Nog meer nieuws vanuit de Verenigde Staten: modemerk Ralph Lauren opent een ‘crypto friendly’ winkel in Miami. In de net geopende brandstore kunnen klanten sinds kort fysieke kledingstukken betalen met crypto’s. Zo kan er, dankzij een samenwerking met financieel dienstverlener BitPay, met cryptovaluta zoals bitcoins, ethereum en MATIC worden betaald.
De winkel gaat ook gebruikt worden als startpunt voor virtuele ervaringen. Zo werkt Ralph Lauren samen met Poolsuite om NFT’s uit te brengen en outfits te creëren voor avatars in de metaverse. "Deze winkel zal voor ons als merk een kans zijn om belangrijke inzichten te verzamelen terwijl we de ruimte blijven verkennen", aldus cio David Lauren.
IKEA
IKEA brengt zijn iconische koopjeshoek naar zijn website. Hier vinden klanten diverse producten die voor kortingen worden aangeboden. Dit zijn onder meer gebruikte meubels van klanten, die sinds kort kunnen worden teruggekocht via het ‘Sell Back’-principe. Ook zijn er items met kleine beschadigingen te vinden of artikelen die binnenkort uit de verkoop worden gehaald. Deze producten kunnen via de website worden gereserveerd door Family-members om opgehaald te worden in een geselecteerde winkel. De ‘As-Is’-service sluit naar eigen zeggen aan bij andere duurzame diensten die de Zweedse woongigant aanbiedt om de levensduur van meubels te verlengen.
De service is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en in Canada. In Nederland heeft IKEA een vergelijkbare dienst dat 'Tweedekanshoek' heet.