De totaalmarkt van cosmetica is het afgelopen jaar gegroeid. Cosmeticabedrijven die door de coronacrisis extra gevolgen ondervonden, zijn op weg naar herstel en groeien weer. Dat staat in het jaarverslag van de NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging).
Nederlanders gaven vorig jaar in supermarkten, drogisterijen en parfumeries zo’n 2,8 miljard euro uit aan cosmeticaproducten. Per inwoner is dat 176 euro. In verpakkingen was er een daling van 2,5 procent. Zo’n 6 procent aan cosmetica werd verkocht via andere kanalen. In totaal werd er ruim 3 miljard euro uitgegeven: een groei van 6 procent ten opzichte van 2021.
Duidelijk is dat een groep consumenten aan het bezuinigen is en cosmetica bij discounters als Action koopt. Ook wordt er op aanbiedingen gelet. Bij persoonlijke verzorging werd 39,7 procent in promotie verkocht. Het huismerk of private label is steeds meer in trek. Het aantal verkopen daarvan is gestegen naar 20,5 procent (2021: 19,6 procent). Zowel in omzet als in verpakkingen is er groei. In omzet is deze groei prijs gedreven.
Daarnaast had de consument de behoefte om fysieke winkels te bezoeken om producten te bekijken en proberen. De omzet in parfumeries is hierdoor gegroeid met meer dan 40 procent. Ook ziet de NCV dat de consument zoekt naar producten die goed zijn voor mens en natuur.
Reacties 0