Detailhandel ziet verkoopvolumes verder dalen

Detailhandel ziet verkoopvolumes verder dalen

De detailhandel zette in maart 4,1 procent meer om dan een jaar geleden. Die stijging is opnieuw te danken aan prijsstijgingen: net als in februari daalden de verkoopvolumes. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 

Vergeleken met februari zette in maart de daling in de verkoopvolumes verder door. Waar vorige maand 2,9 procent minder werd verkocht dan een jaar eerder, daalde dit in maart verder tot 7 procent. 

In maart werd vooral in de foodsector meer omgezet dan een jaar eerder (+9 procent). Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten 9,2 procent meer omzet dan vorig jaar. Hier speelden prijsverhogingen een rol: het verkoopvolume was 5,7 procent lager dan een jaar eerder. Vooral supermarkten maakten meer omzet (+10,4 procent) dan in dezelfde maand vorig jaar. 

In de non-foodsector daalden de omzetten met 1,5 procent. Er werd 9,6 procent minder verkocht dan een jaar eerder. Hier vallen vooral winkels in recreatieartikelen, kledingwinkels, schoenenwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen onder.

Ook onlineomzetten stegen in maart met 3,4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2022. Voor de tweede maand op rij stegen de omzetten vooral voor pure webwinkels, met 9,3 procent. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, daalde met 4,2 procent.

Reacties 1


Arie Feenstra 26 apr, 10:35

Relatief gezien, is het een wonder dat er minder volume wordt verkocht? Het zijn de bedrijven zelf die dit genereren door overal minder inhoud voor het zelfde geld te verkopen. Alles van 1kg is tegenwoordig 800gr maar duurder dan voorheen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!