Het Belgische e-bikemerk Cowboy gaat samenwerken met onafhankelijke fietsenwinkels. Voor het einde van het jaar zou er in 60 steden in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een netwerk van zo'n 300 winkels moeten zijn waar klanten terechtkunnen voor reparaties en proefritten.
Tot nu toe moeten eigenaren van een Cowboy-fiets online een afspraak maken als er iets mankeert. Een team van het bedrijf repareert de fiets dan bij de klant thuis. Wie een proefrit wil maken, moet daarvoor ook online een afspraak maken. Een 'test rider' komt dan met het gewenste model naar een locatie naar keuze. Daarnaast heeft Cowboy zelf drie winkels: in Brussel, Berlijn en Parijs.
Met deze stap volgt Cowboy het voorbeeld van de Nederlandse concurrent VanMoof, die al met fietsenwinkels samenwerkt. Het is niet bekend op hoeveel winkels het bedrijf in Nederland mikt. De woordvoerder reageerde nog niet op vragen van RetailTrends.
Het in 2017 opgerichte Cowboy leed vorig jaar een verlies van bijna 32 miljoen euro. De omzet groeide van 15,2 miljoen euro naar 40,9 miljoen euro. Een crowdfundingsactie leverde begin dit jaar zo'n 1,5 miljoen euro op. Vlak daarvoor haalde Cowboy 10 miljoen aan vers kapitaal op, vooral bij bestaande aandeelhouders.
Reacties 0