Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Christine le Duc, McDonald's en Laneige.
Christine le Duc
Tijdens Pinksterweekend organiseerde Nederlands’ lingeriemerk Christine le Duc haar eerste modeshow. Met niet de minste modellen op de catwalk – zoals Kim Feenstra – wilde de EQOM-dochter zoveel mogelijk buzz creëren rondom het evenement. Geïnteresseerden die niet op de gastenlijst stonden, kunnen het event op de website van het lingeriemerk terugkijken. Daar heeft Christine le Duc een tool aan toegevoegd: tijdens het kijken van de beelden kan de (online)bezoeker direct de items bestellen die op de catwalk voorbijkomen. Iedere outfit komt apart voorbij, waarna op details kan worden geklikt en items op de webshop kunnen worden besteld.
...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Christine le Duc, McDonald's en Laneige.
Christine le Duc
Tijdens Pinksterweekend organiseerde Nederlands’ lingeriemerk Christine le Duc haar eerste modeshow. Met niet de minste modellen op de catwalk – zoals Kim Feenstra – wilde de EQOM-dochter zoveel mogelijk buzz creëren rondom het evenement. Geïnteresseerden die niet op de gastenlijst stonden, kunnen het event op de website van het lingeriemerk terugkijken. Daar heeft Christine le Duc een tool aan toegevoegd: tijdens het kijken van de beelden kan de (online)bezoeker direct de items bestellen die op de catwalk voorbijkomen. Iedere outfit komt apart voorbij, waarna op details kan worden geklikt en items op de webshop kunnen worden besteld.
McDonald's
Slappe frietjes bij je BigMac of verpieterde kipnuggets? Als het aan McDonald's ligt is dat probleem binnenkort verleden tijd. De fastfoodketen test in de Verenigde Staten een tool in zijn app, waarmee de geolocatie wordt gevolgd van klanten die een mobiele bestelling hebben doorgegeven. Zodra de klant zich op drie minuten afstand begeeft van het restaurant, krijgen de medewerkers een seintje dat men kan beginnen met de bestelling.
De technologie, die gebruikmaakt van 'geofencing' (het virtuele omheinen van een locatie), is eerder al geïmplementeerd door de Amerikaanse fastfoodketen Chick-a-Fil. Deze keten biedt de mogelijkheid aan in honderd restaurants in de VS, en is van plan de tool over alle locaties uit te rollen richting de zomer.
Laneige
Skincaremerk Laneige heeft een virtuele winkel gelanceerd in de metaverse. Via het platform van Obsess heeft Laneige vijf ‘kamers’ gelanceerd waar de onlinebezoekers, naast het aanschaffen van producten, ook meer te weten kunnen komen over de beste skincare routine. Ook worden bezoekers meegenomen in de samenstelling van ingrediënten in het ‘lab’ en wordt er een huidverzorgingsquiz gehost, waar gratis producten mee te winnen zijn.
Hoewel Laneige stelt de eerste virtuele skincare-winkel te hebben gelanceerd, kwam Clinique onlangs met een soortgelijke omgeving. Binnen de virtuele muren van Clinique Lab kunnen klanten advies krijgen en meer te weten komen over de juiste producten.
Beeld via Christine le Duc's brandmanager Alissa Askander (LinkedIn)