Lidl legt vanaf deze week bij wijze van proef populaire vleesvervangers in de koeling pal naast de vleesproducten. De supermarktketen hoopt dat klanten zo vaker voor plantaardig kiezen.
Het gaat in eerste instantie om de vier bestverkochte vleesvervangers: vegan rulgehakt, vegetarische kipstukjes, de vegan shoarmaschnitzel en de vegaburger. Ze zijn volgens Lidl goedkoper dan vleesproducten.
"Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen", zegt Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid.
De proef duurt drie maanden en 70 van de 440 winkels doen eraan mee. Lidl werkt samen met de Wageningen Universiteit en het World Resources Institute. De supermarktketen wil dat in 2030 minstens 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige afkomst is. Op dit moment is 38 procent plantaardig en 62 procent dierlijk.
Henk Jansen 10 jun, 05:43
Arie Feenstra 9 jun, 14:17