Lidl wint logo-ruzie in rechtszaal 

Lidl wint logo-ruzie in rechtszaal 

Lidl krijgt van het hooggerechtshof in het Verenigd Koninkrijk toestemming voor een gerechtelijk bevel, zodat Tesco geen inbreuk mag maken op het handelsmerk. De Duitse discounter heeft zijn Britse concurrent voor de rechter gesleept om het kleurgebruik van zijn hoofdlogo. 

In de zomer van 2022 spande Lidl een rechtszaak aan tegen Tesco voor het schenden van zijn handelsmerk en auteursrecht. De reden: de gele cirkel met blauwe achtergrond die bekend zijn als Lidl’s logokleuren worden ook door Tesco gebruikt om aanbiedingen voor zijn loyaliteitsprogramma te promoten. Volgens Lidl heeft Tesco de branding gekopieerd om te kunnen meeliften op zijn ‘goede reputatie'.

Lidl wordt door het hooggerechtshof in het gelijk gesteld en mag nu gebruikmaken van een gerechtelijk bevel, wat volgens de rechter nodig is om te voorkomen dat de Britse supermarktketen consumenten zou 'misleiden'. Tesco hoopte nog op een kleine schadevergoeding, maar moet binnenkort via het gerechtelijk bevel alle promoties verwijderen. Dit omdat Tesco volgens de rechter wel degelijk meer winst zou maken door Lidl’s goede reputatie. 

Het verwijderen van alle logo's kost Tesco naar schatting zo'n 8 miljoen pond, omgerekend zo'n 9,3 miljoen euro.
 

Reacties 2


Gerard van Gummigalgen 26 jun, 19:36

Terechte uitspraak van de rechter!
Je moet als keten altijd uitgaan van je eigen kracht en niet de logo-layout van je concurrent gebruiken.


Dylan Hulst 26 jun, 19:52

8mil om logo's te verwijdere? Bel mij maar ik doe et voor de helft.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!