Amazon kan massaclaim verwachten wegens privacyschending

Amazon kan massaclaim verwachten wegens privacyschending

Stichting Databescherming Nederland (SDBN) eist namens vijf miljoen Nederlanders een schadevergoeding van Amazon. De stichting wil dat de e-commercegigant stopt met het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens. 

Amazon verzamelt grote hoeveelheden gegevens van klanten en verkoopt deze aan derde partijen. Daarnaast volgt het bedrijf hen met trackingcookies, aldus SDBN. Klanten worden hiermee op honderden veelgebruikte websites gevolgd. Ook als zij deze cookies geweigerd hebben. Het zou gaan om vijf miljoen Nederlanders.

Met alle data bouwt Amazon een gedetailleerd persoonlijk profiel, om persoonlijke advertenties te kunnen tonen. Het platform verdient veel geld door deze gegevens ook met derde partijen die verkopen via het platform uit te wisselen. 

SDBN heeft een claimbrief naar Amazon verzonden met een uitnodiging om tot een oplossing te komen. Wanneer dit niets oplevert, start de stichting een collectieve rechtszaak. In eerdere soortgelijke gevallen van privacy-inbreuk leverde dat tussen de 250 en 2000 euro per persoon op. 

Na Google en Meta (Facebook) is Amazon de derde grote speler in de online advertentiemarkt. Klanten betalen met hun data voor Google en Meta. Maar volgens de stichting betalen klanten van Amazon dubbel: met hun aankopen én hun data. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!