Zalando klaagt Europese Commissie aan

Zalando klaagt Europese Commissie aan

Zalando heeft een aanklacht ingediend tegen de Europese Commissie omdat het in de nieuwe wet Digital Service Act (DSA) wordt neergezet als ‘zeer groot online platform’. Topman Robert Gentz is bang voor merkschade.

In de nieuwe wet, die op 25 augustus ingaat, worden techreuzen als Amazon, TikTok, Twitter en Apple strenger gereguleerd. Op grond van de nieuwe wet moeten bedrijven bijvoorbeeld online haatberichten en desinformatie aanpakken. De lijst met negentien techbedrijven is samengesteld door de Europese Commissie, met een ondergrens van 45 miljoen gebruikers. Zalando staat hier als enige Europese bedrijf ook tussen.

Zalando-topman Robert Gentz zegt verbaasd te zijn dat het platform samen met achttien andere bedrijven als 'zeer groot' is aangemerkt. Volgens Zalando heeft de Europese Commissie geen rekening gehouden met het hybride verkoopmodel. Ook zegt Gentz niet geassocieerd te willen worden met grote techbedrijven in de lijst. “Over deze bedrijven wordt gepraat omdat ze zich niet aan de regels houden. Dit is slecht voor ons merk.”

Gentz meent dat de methodologie van de Europese Commissie niet goed is toegepast. Iedere maand trekt Zalando 83 miljoen bezoekers, waarvan 31 miljoen ook echt iets wil kopen. Dat aantal ligt onder de grens die de Europese Commissie hanteert. “Alle andere sites zijn aangewezen op basis van het aantal gebruikers, maar wij zijn aangewezen op het aantal bezoekers”, aldus Gentz. “Dat is oneerlijk.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!