Nederlandse consumenten kochten in het eerste kwartaal van dit jaar 2 procent minder producten online dan in dezelfde periode vorig jaar. Wel is er sprake van stabilisatie, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
Het totale aantal online aankopen bleef de afgelopen maanden gelijk: net als in 2022 zijn er in het eerste kwartaal van 2023 84 miljoen online aankopen gedaan. Vooral het aantal gekochte diensten steeg (+12 procent), terwijl het aantal producten daalde (-2 procent).
De daling in het aantal gekochte producten is een stuk lager dan vorig jaar: toen kochten Nederlanders 10 procent minder dan in het eerste kwartaal van coronajaar 2021. Op dat moment waren de winkels nog veelal gesloten. De daling zette in 2023 niet door: "Of deze stabilisatie doorzet gaat blijken uit de cijfers later dit jaar", aldus Thuiswinkel-directeur Marlene ten Ham.
Vooral in de klus- en tuincategorie kochten consumenten meer producten dan vorig jaar (+15 procent). Ook de speelgoedsector groeide: in deze categorie besteedden consumenten 6 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2022.
In de foodretail werd echter voor het eerst een daling geconstateerd, van 7 procent ten opzichte van 2022. Ten Ham: "Het lijkt erop dat kopers die gewend zijn geraakt aan online boodschappen bestellen dit blijven doen, maar online supermarkten minder nieuwe kopers trekken.”
Reacties 0