'Discountsupermarkten winnen marktaandeel, behalve Aldi'

'Discountsupermarkten winnen marktaandeel, behalve Aldi'

Waar andere discounters marktaandeel winnen, verliest Aldi fors. Dat blijkt uit de supermarkt kwartaalmonitor. 

De meeste discounters presteren momenteel beter dan de full-service supermarkten. Dat geldt niet voor Aldi, dat juist fors verliest, blijkt uit de supermarkt kwartaalmonitor van Hiiper.

Discounters scoorden met een index van 105 beter dan full-service supermarkten die een index van 97 behaalden. Dirk en Nettorama kwamen boven het gemiddelde uit, met 130. 

Aldi ligt ruim onder het gemiddelde, met een index van 88. Daarmee is een behoorlijke afname in marktaandeel te zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "Ook al communiceren ze meer dan ooit over hun prijsverlagingen, het heeft de dalende tendens van hun marktaandeel nog niet kunnen ombuigen”, zegt Joep Smeets, managing director bij Hiiper. 

Verder blijft de populariteit van huismerken stijgen ten opzichte van een jaar geleden (105). Daarmee verliezen A-merken aanzienlijk omzetaandeel (index 95). 

De piek in supermarktprijzen lijkt voorbij te zijn. De gewogen prijsindex van supermarktproducten in de totale markt nam in het tweede kwartaal af ten opzichte van de periode ervoor (116). Aldi heeft een prijsindex van 121 en is daarmee nog steeds ruim twintig procent duurder dan vorig jaar, terwijl de totale markt op 115 zit. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!