'Discountsupermarkten winnen marktaandeel, behalve Aldi'
Gepubliceerd op 6 juli 2023 om 09:32
De meeste discounters presteren momenteel beter dan de full-service supermarkten. Dat geldt niet voor Aldi, dat juist fors verliest, blijkt uit de supermarkt kwartaalmonitor van Hiiper.
Discounters scoorden met een index van 105 beter dan full-service supermarkten die een index van 97 behaalden. Dirk en Nettorama kwamen boven het gemiddelde uit, met 130.
Aldi ligt ruim onder het gemiddelde, met een index van 88. Daarmee is een behoorlijke afname in marktaandeel te zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "Ook al communiceren ze meer dan ooit over hun prijsverlagingen, het heeft de dalende tendens van hun marktaandeel nog niet kunnen ombuigen”, zegt Joep Smeets, managing director bij Hiiper.
Verder blijft de populariteit van huismerken stijgen ten opzichte van een jaar geleden (105). Daarmee verliezen A-merken aanzienlijk omzetaandeel (index 95).
De piek in supermarktprijzen lijkt voorbij te zijn. De gewogen prijsindex van supermarktproducten in de totale markt nam in het tweede kwartaal af ten opzichte van de periode ervoor (116). Aldi heeft een prijsindex van 121 en is daarmee nog steeds ruim twintig procent duurder dan vorig jaar, terwijl de totale markt op 115 zit.