Matt Sleeps: hoe het matrassenmerk blijft groeien

Matt Sleeps: hoe het matrassenmerk blijft groeien

Matt Sleeps staat bekend als matrassenmerk dat met één matras de markt betrad én om zijn ludieke marketingstunts. Hoe gaat het nu met de oud-RetailRookie van 2016? Een overzicht.

Matt Sleeps werd in 2016 opgericht door Joep Verbunt. Daarvoor stond hij al bekend als de man achter de supermarktdisco, bubbelbadbioscoop en het tomatengevecht op de Dam. Zijn ludieke marketingstunts, bekend van zijn event/PR-bureau Shoreditch, zet hij ook in voor zijn matrassenmerk. In 2016 werd het merk uitgeroepen tot een van de tien RetailRookies.

Een matras kopen moest weer leuk worden, vond Verbunt nadat hij tot de conclusie kwam hoe verschrikkelijk het aankoopproces van een matras is. Van oneindig veel keuze tot verkopers die verschillende dingen zeggen. Dat kan anders, dacht hij. Met één matras, in verschillende maten, ging hij de e-commercemarkt op.

Ludieke acties 

Verbunt zou zichzelf niet zijn als hij niet zijn ludieke marketingstunts zou toepassen. Zo lanceerde het matrassenmerk in 2016

Matt Sleeps staat bekend als matrassenmerk dat met één matras de markt betrad én om zijn ludieke marketingstunts. Hoe gaat het nu met de oud-RetailRookie van 2016? Een overzicht.

Matt Sleeps werd in 2016 opgericht door Joep Verbunt. Daarvoor stond hij al bekend als de man achter de supermarktdisco, bubbelbadbioscoop en het tomatengevecht op de Dam. Zijn ludieke marketingstunts, bekend van zijn event/PR-bureau Shoreditch, zet hij ook in voor zijn matrassenmerk. In 2016 werd het merk uitgeroepen tot een van de tien RetailRookies.

Een matras kopen moest weer leuk worden, vond Verbunt nadat hij tot de conclusie kwam hoe verschrikkelijk het aankoopproces van een matras is. Van oneindig veel keuze tot verkopers die verschillende dingen zeggen. Dat kan anders, dacht hij. Met één matras, in verschillende maten, ging hij de e-commercemarkt op.

Ludieke acties 

Verbunt zou zichzelf niet zijn als hij niet zijn ludieke marketingstunts zou toepassen. Zo lanceerde het matrassenmerk in 2016 ‘Mattflix’, een eigen videoplatform waarvoor het samenwerkte met de Spaanse Netflix-parodie Napflix. Wat daarop te zien is? “Typische Nederlandse beelden die zo saai zijn dat zelfs de moeilijkste slapers hun ogen niet kunnen openhouden”, legde Verbunt eerder aan RetailTrends uit. Van Domino D-Day tot een kampioenschap Fierljeppen. 

Er volgden meer acties, zoals een omgekeerde speeddate-avond. Daar konden vrijgezellen in een bed hun eerste indruk achterlaten, om vervolgens, als de vonk was overgeslagen, wat te drinken bij de bar. Of een Hangover Bar waar bezoekers een blaastest moesten doen om binnen te komen, om daarna op een bed van Matt Sleeps bij te komen van hun kater. Het laatste wapenfeit, een beddenbioscoop, vond plaats tijdens de coronaperiode. Bezoekers konden in Theater Amsterdam een boxpring reserveren om een film te bekijken.

“Doordat we het eerste matrassenmerk waren waar je gratis een matras kon uitproberen, hebben we veel feedback verzameld van klanten die het matras retourneerden”, zegt Verbunt. Het resulteerde in 2018 in het aanpasbare matras. De verschillende lagen zorgen dat het matras harder, zachter, koeler of warmer gemaakt kan worden. Hierdoor werd de retourstroom gehalveerd.

In het jaar erop doneerde het merk samen met kringlooporganisatie RataPlan vierhonderd geretourneerde matrassen – goed voor drie ton – aan mensen met een laag inkomen. Ook werden er matrassen gedoneerd na de explosie in Lebanon en aan Oekraïense vluchtelingen. 

Door de jaren heen is het assortiment flink uitgebreid: van een boxspring tot een ledikant, een kussen, beddengoed en een topper. Het merk ging ook de Nederlandse grens over en is ook in België, Duitsland en Frankrijk actief. In laatstgenoemde kent het een grote groei, aldus de oprichter.

In 2017 kwam er veel buitenlandse concurrentie bij, maar de afgelopen jaren dook er ook lokale concurrentie op. “Ik vind het jammer dat er steeds meer bezuinigd wordt op kwaliteit, door bijvoorbeeld productie in China en lagere densiteit schuimen”, zegt Verbunt hierover. “Onze insteek is altijd geweest om lokaal te produceren met de beste producten en materialen. We bezuinigen op alle zaken die het slaapcomfort niet per se bevorderen, zoals winkels en personeel.”

1700 procent groei in drie jaar tijd 

In 2022 belandde het matrassenmerk op de 61e plek op de FT 1000 van Financial Times en Statista. In de periode tussen 2017 en 2020 behaalde het een groeipercentage in absolute termen van meer dan 1700 procent. De voormalige RetailRookie boekte in 2020 een omzet van 9,8 miljoen euro. 

Tegenwoordig staat Matt Sleeps op de 41e plek op de FT 1000. Ook stond het matrassenmerk twee jaar op rij in de FD Gazellen. “Ik vind het tof dat we dit met een klein team van zeven man voor elkaar hebben gekregen”, zegt Verbunt. Hij spreekt van een ‘extreme groei’ sinds corona. 

Maar uitspraken over omzet doet hij - bewust - niet. “Concurrenten die dat wel deden zijn allemaal failliet gegaan”, zegt hij, verwijzend naar Eve Sleep, Casper en Muun. “We willen een gezond bedrijf bouwen waar onderaan de streep iets overblijft. Daardoor kunnen wij het zonder investeerders doen. Ik wil te allen tijde een situatie als bij VanMoof voorkomen.” 

Verbunt verwachtte dat de groei voor dit jaar zou afvlakken, gezien de verslechterde economie. Maar nadat het merk vorige maand werd uitgeroepen door de Consumentenbond als beste matras en groene keuze, ziet het die impact meteen. “Dit gaat één van onze beste jaren ooit worden", concludeert hij.

In ieder geval hoeft Verbunt geen nachtje te slapen over de ideeën voor de toekomst: die zijn er genoeg. Sterker nog, er gaat veel veranderen bij het matrassenmerk. Zo wordt er volgend jaar een ‘niet zo vanzelfsprekende productcategorie' toegevoegd. En waar het merk jarenlang overtuigd was van één matras, komt er dit jaar voor het eerst een nieuw matras bij in het assortiment. Ook verwacht Verbunt binnen nu en twee jaar een flagshipstore te openen. 

RetailTrends presenteert dit jaar in het septembernummer voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Ter gelegenheid van dit jubileum lichten we de komende periode uit elke jaargang één concept uit. Matt Sleeps was RetailRookie in 2016. 
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!