Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Joep Verbunt van matrassenmerk Matt Sleeps.
Oud-RetailRookie Matt Sleeps liet met zijn komst in 2016 een nieuwe wind waaien in matrassenland. Zo was het bedrijf het eerste merk in Nederland dat mensen gratis thuis liet proefslapen en leverde het online direct aan de consument. Ook introduceerde het bedrijf het aanpasbare matras. “Ons matras is onlangs voor de 5e keer uitgeroepen tot best geteste matras door de Consumentenbond. We zien dat we hiermee onze doelgroep hebben verbreed en nu ook een ouder publiek bereiken", vertelt directeur en founder Joep Verbunt.
Grote groei
Sinds het betreden van de markt heeft Matt Sleeps zich op verschillende manieren ontwikkeld. Het...
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Joep Verbunt van matrassenmerk Matt Sleeps.
Oud-RetailRookie Matt Sleeps liet met zijn komst in 2016 een nieuwe wind waaien in matrassenland. Zo was het bedrijf het eerste merk in Nederland dat mensen gratis thuis liet proefslapen en leverde het online direct aan de consument. Ook introduceerde het bedrijf het aanpasbare matras. “Ons matras is onlangs voor de 5e keer uitgeroepen tot best geteste matras door de Consumentenbond. We zien dat we hiermee onze doelgroep hebben verbreed en nu ook een ouder publiek bereiken", vertelt directeur en founder Joep Verbunt.
Grote groei
Sinds het betreden van de markt heeft Matt Sleeps zich op verschillende manieren ontwikkeld. Het gaat supergoed, klinkt het uit de mond van Verbunt. Matt Sleeps kreeg steeds meer voet aan de grond. “In 3 jaar tijd groeiden we meer dan 1700 procent. The Financial Times riep ons uit tot snelst groeiende interieurmerk van Europa. Vorig jaar was de groei 230 procent”, vertelt Verbunt. Het matrassenmerk verlegde zijn grenzen bovendien in letterlijke zin door eveneens aan het buitenland te leveren; inmiddels slapen ook mensen in België en Frankrijk op het kenmerkende blauwe matras.
De laatste 4 jaar lag de focus op de ontwikkeling van een nieuw aanpasbaar matras, maar dan met pocketveren. Dat wordt binnenkort geïntroduceerd. Ook aanpasbare kussens en dekens zitten eraan te komen. In assortiment groeit het bedrijf dus eveneens.
Het team met 18 medewerkers is daarentegen relatief klein. Een bewuste keuze, volgens de founder: “Ik vind dat fijn werken, en wil het hebben van meerdere lagen zoveel mogelijk voorkomen. Nu kan ik snel schakelen en makkelijk inspelen op kansen. Matt voelt dan ook als een snelle speedboot en niet als een trage olietanker. Bovendien is het gewoon prettig om de kosten zo variabel mogelijk te houden. Er kunnen ook mindere tijden aanbreken.”
In goede banen
Terugblikkend beschouwt hij de groeifase van Matt Sleeps vooral als een leuke. Problemen zijn er altijd, merkt hij op, die moet je gewoon fiksen. “We hebben best een aantal groeispurten gehad die we in goede banen moesten leiden door slimmer te werken. Vroeger klopten we onze orders handmatig in. Dat proces is geautomatiseerd, net als dat van de retourflow. Op dit moment zijn we bezig om ook de klachtafhandeling op die manier te stroomlijnen.”
Matt Sleeps kreeg ook te maken met de nodige concurrentie. Dat hoort erbij. “Maar sommige spelers gingen nogal agressief de markt op, met veel marketinggeld. Matt Sleeps is het enige online matrassenmerk dat het zonder investeerders heeft gedaan. We hebben heel langzaam gebouwd aan ons merk. Hebben geleefd van de cashflow en winst, en zijn op die manier onafhankelijk gebleven. Dat was in het begin best lastig. Zeker als de hele stad vol hing met de concurrent. Maar heeft het er wel voor gezorgd dat er nu een heel gezond en duurzaam bedrijf staat.”
Beddenbioscoop
Matt Sleeps wil zich vanaf het begin onderscheiden. In het product, maar ook op andere wijzen. Met spraakmakende acties bijvoorbeeld. Zo wist het bedrijf zich in de kijker te spelen met de Hangover Bar, waar katerige bezoekers konden bijkomen op matrassen en met de Beddenbioscoop waarin ze, inderdaad, vanuit bed een filmpje konden pakken. Als creatieveling vindt Verbunt het bedenken ervan en de bedrijfsmarketing – die Matt Sleeps nog steeds zelf verzorgt - net zo leuk als de productontwikkeling.
Juist vanwege de liefde voor het creatieve proces en nieuwe dingen ziet hij zichzelf over 10 jaar niet alleen meer met bedden bezig zijn. “Nederland is verreweg onze belangrijkste markt. Daarin is voor Matt Sleeps nog veel te winnen. Ook is er veel potentie om uit te bouwen over de grens. We hebben lol en succes. Maar ik verwacht in de komende jaren dat er mensen zijn die een nieuwe fase beter kunnen managen dan ik. Ik ben goed om van niets iets te maken. In het begin hing Matt heel erg aan mij. Dat ben ik steeds verder aan het afbouwen.”
Hier vind je de 10 RetailRookies van 2024-2025. Alle concepten worden uitgebreid geïnterviewd in het septembernummer van RetailTrends. Ook krijgen de RetailRookies op 12 september tijdens het event RetailTrends Live de kans hun concept te pitchen in het DeLaMar Theater. Een vakjury bepaalt vervolgens samen met het publiek wie zich een jaar lang RetailRookie of the Year mag noemen.