Jumbo groeit minder dan de markt: ‘Niet onze beste periode’

Jumbo groeit minder dan de markt: ‘Niet onze beste periode’

De omzet van de supermarktketen groeide met 8,8 procent. In België groeide Jumbo wel harder dan de markt.

Jumbo heeft zijn omzet in het eerste halfjaar met 8,8 procent zien groeien naar 5,96 miljard euro. Daarmee zit de supermarktketen onder het marktgemiddelde van 9,4 procent.

Jumbo-ceo Ton van Veen omschrijft het afgelopen halfjaar als ‘niet onze allerbeste periode’. “In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen. Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen.” Van Veen trad in maart definitief aan als ceo, als opvolger van Frits van Eerd die opstapte na zijn betrokkenheid bij een witwaszaak.

De relatieve omzetgroei van Jumbo was vooral sterk in België. Daar boekte de supermarktketen het afgelopen halfjaar 169 miljoen euro omzet, een toename van 68 procent. Daardoor won Jumbo marktaandeel in België, terwijl dat in Nederland licht daalde. Met de opening van vier nieuwe supermarkten staat de teller bij onze zuiderburen op 31. In Nederland bleef het winkelbestand gelijk op 685, maar de komende maanden worden zes overgenomen Jan-Linders winkels omgebouwd.

De onlineomzet van Jumbo groeide exact even snel als die van het concern als geheel, met 8,8 procent. E-commerce is nu goed voor 396 miljoen euro, zo’n 6,7 procent van de totale omzet. Steeds meer klanten maken volgens de retailer gebruik van de vorig jaar geïntroduceerde abonnementsdienst Jumbo Bezorgeloos.

Foodserviceformule La Place groeide met 36 procent en was daarmee goed voor 69 miljoen euro omzet. Verschillende locaties zijn de afgelopen tijd gemoderniseerd en er werd bij wijze van pilot een nieuw foodconcept geïntroduceerd  in twee winkels van HEMA.

Jumbo meldt geen winstcijfers, maar zegt wel dat de resultaten beïnvloed zijn door ‘uitdagende marktomstandigheden’. De omzetgroei is vooral toe te schrijven aan hogere prijzen en om de gevolgen daarvan voor klanten te dempen, neemt Jumbo genoegen met lagere marges.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!