RetailTech: Een virtuele sommelier op de winkelvloer

RetailTech: Een virtuele sommelier op de winkelvloer

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Zalando en Aldi.

Colruyt

Een rode of een witte wijn bij steak tartare? En welke rode wijn is het best te combineren met een gegrilde ossenhaas van de barbecue? Volgens Colruyt zijn er genoeg klanten die over die vraag vallen; sommigen lopen er maar verloren bij in het wijnpad. Daarom heeft de supermarktketen een virtuele wijnassistent opgetuigd, in de vorm van een digitaal scherm in het wijnpad van de supermarkt. Via het touchscreen worden er een aantal vragen gesteld, waarna de klant uitkomt op de ideale wijn op dat moment, plus de plaats waar de fles precies staat. Ook kunnen mensen telefonisch advies inwinnen van een wijnadviseur op afstand, met een ‘wijnbel’.  


Zalando 

Dat...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Zalando en Aldi.

Colruyt

Een rode of een witte wijn bij steak tartare? En welke rode wijn is het best te combineren met een gegrilde ossenhaas van de barbecue? Volgens Colruyt zijn er genoeg klanten die over die vraag vallen; sommigen lopen er maar verloren bij in het wijnpad. Daarom heeft de supermarktketen een virtuele wijnassistent opgetuigd, in de vorm van een digitaal scherm in het wijnpad van de supermarkt. Via het touchscreen worden er een aantal vragen gesteld, waarna de klant uitkomt op de ideale wijn op dat moment, plus de plaats waar de fles precies staat. Ook kunnen mensen telefonisch advies inwinnen van een wijnadviseur op afstand, met een ‘wijnbel’.  


Zalando 

Dat allerlei retailers en merken op de meest diverse manieren van hun retouren af willen komen, behoeft al lang geen uitleg meer. Bovendien zijn retourpakketjes ook allesbehalve duurzaam. Op dat vlak is Zalando geen uitzondering. Het modeplatform komt met een virtuele tool waarmee klanten online nauwkeurig hun kledingmaten kunnen bepalen, zodat ze van hetzelfde item geen meerdere maten hoeven te bestellen (en niks hoeven terug te sturen). Aan de hand van twee foto's - in nauwsluitende kleding - kan de tool vaststellen welke maten de klant heeft en welke pasvorm de juiste is. 

Aldi

In de Aldi Shop & Go-vestiging in Utrecht kunnen klanten sinds deze week ook met Apple Pay betalen. Sinds de opening van het testfiliaal, een jaar geleden, was het alleen mogelijk om gebruik te maken van een speciaal ontworpen app. Ook konden klanten alleen met Apple Pay of met hun creditcard betalen; dat is nu uitgebreid met Google Pay en pinbetalingen. 

Sinds de opening loopt het nog geen storm in de winkel; het eerste halfjaar konden mensen alleen afrekenen met hun creditcard. Dat terwijl het gebruik van een creditcard voor de dagelijkse boodschappen nog niet is ingeburgerd in Nederland. De discountketen hoopt op meer tractie in de zaak van 370 vierkante meter.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!