Charlie Temple: van cowboy tot optiekreus

Charlie Temple: van cowboy tot optiekreus

Charlie Temple begon als 'cowboy van de optiekbranche', maar is nu alweer ruim vier jaar onderdeel van het grootste optiekbedrijf ter wereld. Hoe verging het de RetailRookie of the Year van 2017?


"Deze speler zet echt een markt op zijn kop." Het waren de woorden van Bloomon-oprichter Patrick Hurenkamp, in 2017 jurylid bij de verkiezing voor de RetailTrends RetailRookie of the Year. En die woorden hadden betrekking op Charlie Temple. Voor het bepalen van de winnaar keek de jury onder meer in hoeverre de concepten innovatief waren, een disrupter in hun markt en of het concept schaalbaar was. Bij Charlie Temple kwamen deze elementen volgens de juryleden het meest terug. Ook vonden zij de brillenverkoper een voorbeeld van ‘new discount’, waarbij een zeer lage prijs gecombineerd wordt met zorg voor uitstraling en aandacht voor de verpakking.


Het verhaal van Charlie Temple begon ongeveer een jaar eerder. Omdat het zoontje van Leon Planken - Charlie - tegen...

Charlie Temple begon als 'cowboy van de optiekbranche', maar is nu alweer ruim vier jaar onderdeel van het grootste optiekbedrijf ter wereld. Hoe verging het de RetailRookie of the Year van 2017?


"Deze speler zet echt een markt op zijn kop." Het waren de woorden van Bloomon-oprichter Patrick Hurenkamp, in 2017 jurylid bij de verkiezing voor de RetailTrends RetailRookie of the Year. En die woorden hadden betrekking op Charlie Temple. Voor het bepalen van de winnaar keek de jury onder meer in hoeverre de concepten innovatief waren, een disrupter in hun markt en of het concept schaalbaar was. Bij Charlie Temple kwamen deze elementen volgens de juryleden het meest terug. Ook vonden zij de brillenverkoper een voorbeeld van ‘new discount’, waarbij een zeer lage prijs gecombineerd wordt met zorg voor uitstraling en aandacht voor de verpakking.


Het verhaal van Charlie Temple begon ongeveer een jaar eerder. Omdat het zoontje van Leon Planken - Charlie - tegen van alles aan botste, kwam Planken bij een opticien terecht. Het was een bijzondere gewaarwording: brillen in lades, verkopers in pak, een sfeer als bij een exclusieve juwelierszaak. Ook de rekening pakte anders uit dan hij had verwacht. Want waarom moet iets van kunststof duurder zijn dan een iPad? “Ik ging dat onderzoeken en ontdekte dat voor brillen van hoogwaardige kwaliteit geen duur prijskaartje nodig is", zo vertelt hij aan RetailTrends. "De optiekbranche pakt enorme marges. Heb je weleens een opticien failliet zien gaan? Ik niet.” 


Het prijsniveau van traditionele spelers wordt volgens Planken onder meer veroorzaakt door hun dure winkelpanden en de dominantie van Luxottica. Het Italiaanse optiekconcern heeft zo ongeveer alle grote merken in handen. Ironisch genoeg vandaag de dag ook Charlie Temple, maar daarover later meer. Vanwege de verkoopcommissie houden retailers die deze merken voeren, de prijzen hoog. Consumenten hebben dat lange tijd geaccepteerd. Rondom optiekproducten hangt immers nog altijd een medische zweem, die door brillenketens graag wordt benadrukt. “Als je binnenkomt, heb je het gevoel dat je bij een halve dokter bent. Maar met alle respect: een opticien heeft een mbo-opleiding achter de rug.”


80 procent goedkoper

Reden voor Planken om het met Charlie Temple anders te doen. Door puur op online verkoop te focussen en lagere marges te accepteren zegt hij brillen te verkopen die 80 procent goedkoper zijn dan bij de traditionele spelers. Het duurt niet lang voordat de gevestigde orde eieren voor zijn geld kiest. In 2019 koopt GrandVision Charlie Temple voor 22 miljoen euro. En doordat GrandVision niet veel later onderdeel wordt van EssilorLuxottica, is Charlie Temple nu dus zelf onderdeel van die wereldwijde gigant. Planken blijft het merk na de overname nog een tijdje leiden. Charlie Temple kan na de deal snel zijn internationale ambities waarmaken. Sinds 2019 is het merk ook over de grens actief. Duitsland was toen de eerste buitenlandse markt, een jaar later volgden België en Oostenrijk.


Ook na de deal met GrandVision blijft Charlie Temple ‘de cowboy van de optiekbranche’, zegt Planken kort daarna in een interview met RetailTrends. “We zijn het bedrijf van de toekomst. Ik wil ons niet met Amazon vergelijken, maar je mag je wel spiegelen. Wij voelen ons de Amazon van eyewear.”


Waarom GrandVision juist voor Charlie Temple koos, en niet voor een andere uitdager in de markt zoals Ace & Tate? Volgens Planken omdat zijn bedrijf ‘full-stack’ is. "We beheersen de gehele supplychain, vanaf de inkoop van ruwe materialen tot aan de productie hier in Delft. We kopen titanium in Japan en acetaat in Italië. De glazen slijpen we intern. Bovendien groeien we snel en maken we ook winst.”


Enorm marktaandeel

Ook al valt Charlie Temple door de overname onder één dak met de ‘halve dokters’, toch ziet hij vooral voordelen. “We zijn nu onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf, waarmee onze toekomst zo ongeveer is gegarandeerd. En we profiteren van synergiën. GrandVision is de grootste glasinkoper ter wereld. Ook opent de overname veel deuren. We kunnen met de grootste fabrikanten samenwerken. We kunnen meeliften op de grote mediacontracten van GrandVision voor reclame op tv en radio.”


Planken zelf stopt in 2021 als topman van Charlie Temple. Hij moet even bijtanken en verdwijnt uit de publiciteit. Eén van zijn laatste interviews geeft hij een halfjaar na zijn vertrek in Quote, vanaf Ibiza. Doordat Charlie Temple beursgenoteerd is kon hij niet zoveel meer delen over omzet en winst. “Maar Charlie Temple verkoopt alleen al in Nederland honderdduizenden brillen per jaar”, liet hij nog wel los. “Op een totaal van 3 miljoen is dat een enorm marktaandeel.”


RetailTrends presenteert dit jaar in het septembernummer voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Ter gelegenheid van dit jubileum lichten we de komende periode uit elke jaargang één concept uit. Charlie Temple was RetailRookie in 2017. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!