Charlie Temple blijft na de overname door GrandVision ‘de cowboy van de optiekbranche’. Ook als dat betekent dat de groei ten koste gaat van de nieuwe zusterketens Pearle en Eye Wish. “Dan kun je het toch beter in eigen beheer hebben, dan dat iemand anders er met de buit vandoor gaat”, zegt oprichter en ceo Leon Planken in het maartnummer van RetailTrends.
De voormalige RetailRookie of the Year heeft de ambitie om in 2021 de grootste online brillenverkoper van Europa te zijn. Met de overname door GrandVision is onder meer het benodigde kapitaal beschikbaar gesteld, vertelt Planken. Ook is de toekomst van Charlie Temple als onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf ‘zo ongeveer gegarandeerd’ en kan worden geprofiteerd van synergiën, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop.
Zelf houdt Planken houdt zich tegenwoordig minder bezig met de dagelijkse operatie. “Dat wil niet zeggen dat ik minder ga werken, maar dat ik weer eens uit het raam kan turen en bij mezelf denk: ‘Hé, zullen we dat eens proberen?’.”
Om zich heen verzamelt hij digitale specialisten, zoals de van bol.com overgekomen coo Hender Grievink. Charlie Temple heeft een grote aantrekkingskracht, stelt hij. “We zijn het bedrijf van de toekomst. Ik wil ons niet met Amazon vergelijken, maar je mag je wel spiegelen. Wij voelen ons de Amazon van eyewear.”
In het maartnummer van RetailTrends spreken we Planken uitgebreid over de verkoop aan GrandVision en de veranderingen die dat met zich meebrengt. Ook gaat hij in op de kansen van online oogmetingen en de plannen in het buitenland. Het maartnummer verschijnt eind deze week. Nog geen member van RetailTrends? Klik dan hier voor meer informatie.
Reacties 0