Nike heeft de Amerikaanse marktwaakhond ervan overtuigd de handelsnaam van zijn app SNKRS te mogen registreren. Eerder werd die aanvraag afgekeurd.
Nike lanceerde SNKRS in 2015 om fans te helpen aan exclusieve producten, zoals sneakers en kleding. Daar zijn sindsdien allerlei gamificationelementen aan toegevoegd, waarmee klanten bijvoorbeeld eerder toegang kunnen krijgen tot exclusieve of nieuwe items. Het platform is in de afgelopen acht jaar volgens Nike zelf meer dan 1 miljard keer bezocht.
In 2020 diende het merk een aanvraag in om het handelsmerk te registreren als online marktplaats voor schoenen en kleding. De Amerikaanse marktwaakhond verwierp de aanvraag, omdat SNKRS een te generieke naam is voor een app.
Uiteindelijk mag Nike SNKRS toch als handelsnaam registreren, omdat de naam voor de doelgroep onderscheidend genoeg zou zijn. Het merk heeft uitgebreid reclame gemaakt voor de app, waardoor de naam wel met Nike geassocieerd zou worden.
Concurrerende merken hebben een maand de tijd om de beslissing aan te vechten voordat de handelsnaam wordt geregistreerd.
Reacties 0