Zalando boekt veel meer winst bij iets minder omzet

Zalando boekt veel meer winst bij iets minder omzet

Door een hogere bestelwaarde per winkelmandje kon de moderetailer het resultaat verbeteren.

Zalando zag het aantal bestellingen en de omzet in het tweede kwartaal dalen ten opzichte van vorig jaar. De winst ging juist sterk omhoog.

De omzet van Zalando daalde met 2,5 procent tot 2,55 miljard euro. Het totale handelsvolume – de omzet inclusief die via verkooppartners – liep met 1,8 procent terug tot 3,72 miljard euro. De ebit ging echter met 87 procent omhoog naar 144,8 miljoen euro. De nettowinst verviervoudigde zelfs, van 14 naar 56,6 miljoen euro.

De verhoogde winstgevendheid heeft volgens Zalando te maken met een hogere bestelwaarde per winkelmandje, waardoor de fulfilmentkosten lager waren. Het modeplatform verwerkte in het tweede kwartaal 63,2 miljoen bestellingen, bijna 5 miljoen minder dan een jaar eerder. De waarde per winkelmandje bedroeg gemiddeld 58,10 euro en dat is ruim twee euro meer.

Zalando heeft de ondergrens voor zijn winstverwachting over het gehele boekjaar iets opgeschroefd. De webwinkel verwacht nu dat de ebit uitkomt tussen de 300 en 350 miljoen euro. Eerder was de verwachting 280 tot 350 miljoen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!