Het merendeel van de Nederlandse consumenten wil dat webshops transparant zijn over de impact die zij hebben op het milieu. Ook willen zij meer bewust gemaakt worden van de duurzaamste verzendoptie. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.
Voor het onderzoek werden 1.000 Nederlandse consumenten ondervraagd. Ruim twee derde van hen koopt één keer per maand iets online. Een kleinere groep (17 procent) shopt wekelijks online. Ook blijkt dat zeven op de tien consumenten het belangrijk vinden dat bedrijven hun activiteiten duurzamer maken. 58 procent wil dat bedrijven transparant zijn over wat zij doen om duurzaam te zijn.
Op het gebied van bezorging verwacht het merendeel (67 procent) dat webshops klimaatvriendelijke bezorg- en retouropties aanbieden. Meer dan de helft (57 procent) wil dat webshops hen bewust maken van de meest duurzame verzendoptie. Volgens 34 procent van de consumenten communiceren webshops daar nu al helder over.
Verder verwacht een groot deel (73 procent) dat aankopen duurzaam worden verpakt. Bij het retourproces wil 67 procent kunnen kiezen of zij het product laten vervangen of repareren.
Maureen Lashley 8 aug, 18:14