Moederbedrijf WE Fashion boekt meer omzet, winst daalt fors
Gepubliceerd op 11 augustus 2023 om 14:44
WE International, het bedrijf achter WE Fashion, heeft de omzet afgelopen boekjaar met ruim 7 procent zien groeien naar 280 miljoen euro. De nettowinst liep echter terug van 41,7 naar 7,9 miljoen euro, blijkt uit de onlangs gedeponeerde jaarrekening.
Het modebedrijf spreekt van een zeer uitdagend jaar als gevolg van de marktomstandigheden. WE noemt onder meer de gestegen prijzen voor energie en andere middelen. De verkoop- en operationele kosten vielen samen ruim 25 miljoen euro hoger uit dan een jaar eerder. Daardoor daalde het operationele resultaat van 33,3 naar een kleine 11 miljoen euro, wat zich weer vertaalde in een lagere nettowinst onderaan de streep.
De omzetgroei wordt volgens WE zowel gedreven door sterke online prestaties als herstel in de fysieke winkels. De retailer groeit nu weer voor het tweede jaar op rij na corona. De meeste omzet komt uit Nederland, zo’n 182 miljoen euro. Andere landen in de EU zijn goed voor bijna 58 miljoen en landen buiten Europa voor 39,6 miljoen.
Het personeelsbestand van WE International daalde in het boekjaar van 1.085 naar 1.070. Dat komt doordat er gemiddeld minder mensen in de winkels werkten: 748 tegenover 802 het jaar ervoor. Op andere plekken nam het aantal medewerkers juist toe van 283 naar 322. Onder meer door eenmalige bonussen namen de personeelskosten flink toe, van 35,1 naar 58,8 miljoen euro.
WE Fashion heeft in Nederland ongeveer 100 winkels en is ook actief in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland. Ook modemerk Van Gils valt onder WE International.