Amazon zet het mes in zijn eigen modelabels: van de 30 merken gaan er 27 verdwijnen. Het zou een manier zijn van de e-commercereus om in de kosten te snijden en een onderzoek van de Amerikaanse antitrustwaakhond te weren.
Bij het snijden in het eigen merkenportefeuille blijven alleen Amazon Essentials, Amazon Collection en Amazon Aware over. Sommige merken worden direct geschrapt, van anderen worden er simpelweg geen nieuwe collecties meer gemaakt.
Naar eigen zeggen schrapt de e-commercegigant in zijn portefeuille om 'beter te voldoen aan de behoeften van de klant'. De verdwijnende labels zouden minder goed aanslaan bij klanten.
Volgens de Wall Street Journal schrapt Amazon de merken als een concessie aan de Amerikaanse antitrustwaakhond (Federal Trade Commission). Deze doet al enkele jaren onderzoek naar Amazon: de e-commercereus wordt ervan verdacht zijn eigen artikelen prominenter in beeld te brengen bij klanten, dan producten van derde verkopers. Ook zou Amazon zijn eigen artikelen onder de kostprijs hebben aangeboden, om concurrenten uit de markt te prijzen.
Amazon heeft de aantijgingen ontkend. Deze week gaat het bedrijf in gesprek met de antitrustwaakhond.
Reacties 0