'Retailmarkt was nog nooit zo competitief'

'Retailmarkt was nog nooit zo competitief'

Retailers hebben steeds meer moeite om zich nog te onderscheiden in de markt. “Nooit in de geschiedenis van retail was de markt zo competitief als nu”, zegt retailfuturist Doug Stephens tegenover RetailTrends.

Voor retailers, zeker de spelers die al een tijdje meedraaien, slinken volgens Stephens de mogelijkheden om zich te onderscheiden van de conccurentie. “Qua aanbod opboksen tegen Amazon, dat wereldwijd 500 miljoen producten heeft, is onmogelijk”, aldus de Canadees. “Concurreren op convenience is ook moeilijk, nu bijna iedereen dezelfde of de volgende dag bezorgt. Dan kun je natuurlijk proberen te winnen op prijs, maar is dat echt het gevecht dat je wilt vechten?”

De enige manier om een dominante speler in de markt te worden is volgens Stephens door te bepalen of je merk het vooral moet hebben van cultuur, entertainment, expertise in design. Alleen als je daarbinnen een duidelijke positie inneemt weet je welke investeringen je moet doen om je bedrijf vooruit te helpen. “Je wordt strategisch beperkt als je niet echt begrijpt wat je core value is en hoe je dat naar de consument brengt.”

Merken die passen binnen het model dat Stephens ontwikkelde doen het volgens hem beter in omzet en winst. Zo hoeven ze minder af te prijzen en hebben ze loyalere klanten.

Lees hier de hele visie van Stephens op de huidige retailmarkt.


Doug Stephens verzorgt op 7 september in het Amsterdamse DeLaMar de openingskeynote tijdens RetailTrends Live. Ook tijdens dit event: interviews met Giny Boer (C&A) en Tjeerd Jegen (Takko, ex-HEMA) en de pitches van de nieuwe RetailRookies. Wil je erbij zijn? Kijk hier voor meer informatie en tickets.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!