Waarom je als retailer purpose-driven moet zijn

Waarom je als retailer purpose-driven moet zijn

“Retail is geen rocket science, het is veel moeilijker dan dat”. Was getekend; retailfuturist Doug Stephens. Op RetailTrends Live schetste Stephens hoe je als bedrijf overeind kan blijven in een wereld met ‘meer competitie dan ooit’.


De competitie kwam vroeger als retailer vanuit de eigen straat, misschien van een dorp verder en dan alleen van de eigen branche. Tegenwoordig, in een tijd waarin iedereen op de wereld met iedereen kan communiceren, heb je veel meer concurrentie. Wereldwijd iedereen die hetzelfde product verkoopt, is nu jouw concurrent. Daarnaast heb je steeds meer leveranciers die niet meer alles via jou verkopen, maar ook d2c. Tot slot zijn er nog grote marktplaatsen die spullen verhandelen en veel meer aandacht van de consument trekken, juist omdat ze van iedere zoektocht het startpunt zijn geworden (Amazon/Zalando/Wehkamp/Shein).

Maar hoe moet je als retailer dan overleven in deze wereld? Volgens Doug Stephens zijn een aantal facetten daarin essentieel.

Trek de aandacht

In 2004 keek de gemiddelde persoon nog 2 minuut 30 naar een scherm,...

“Retail is geen rocket science, het is veel moeilijker dan dat”. Was getekend; retailfuturist Doug Stephens. Op RetailTrends Live schetste Stephens hoe je als bedrijf overeind kan blijven in een wereld met ‘meer competitie dan ooit’.


De competitie kwam vroeger als retailer vanuit de eigen straat, misschien van een dorp verder en dan alleen van de eigen branche. Tegenwoordig, in een tijd waarin iedereen op de wereld met iedereen kan communiceren, heb je veel meer concurrentie. Wereldwijd iedereen die hetzelfde product verkoopt, is nu jouw concurrent. Daarnaast heb je steeds meer leveranciers die niet meer alles via jou verkopen, maar ook d2c. Tot slot zijn er nog grote marktplaatsen die spullen verhandelen en veel meer aandacht van de consument trekken, juist omdat ze van iedere zoektocht het startpunt zijn geworden (Amazon/Zalando/Wehkamp/Shein).

Maar hoe moet je als retailer dan overleven in deze wereld? Volgens Doug Stephens zijn een aantal facetten daarin essentieel.

  1. Trek de aandacht

In 2004 keek de gemiddelde persoon nog 2 minuut 30 naar een scherm, zonder afleiding. Inmiddels is dat slechts 47 seconden. Daarna is de consument dus afgeleid. “In die kleine minuut moet je de consument overtuigen voor jou te kiezen en zorgen dat die het product al kan bestellen. Daarna ben je hem weer kwijt.”

  1. Omarm verandering

“De grootste, meest technische en rijkste retailer heeft ook geen glazen bol. Hij weet ook niet wat de toekomst gaat brengen.” Juist daarom stelt Stephens dat je anders moet zijn: omarm verandering. “Bedrijven die durven te veranderen scoren significant beter. Het vergroot de kans op succes, vooral omdat je iets anders doet dan de anderen. Dat loont.”

  1. FATE

Stephens heeft een model opgesteld, genaamd FATE:
- Met Focussed Purpose stelt Stephens voor om 1 ding te doen. Je bezighouden met wat jij het belangrijkste vindt als bedrijf en dat doel ook te allen tijde nastreven.
- De Animation is de klantervaring. De consument moet jouw purpose ervaren, beleven en vooral omarmen. Als de consument in jouw product gelooft en in het verhaal mee gaat, kan je samen met de klant naar het doel toewerken dat je nastreeft.
- Het onderdeel Technology vat goed samen als: gebruik wat er mogelijk is en zet dat ook in om je doel te bereiken. Investeer er zeker in, maar probeer het niet opnieuw uit te vinden. Alle technologie die je nodig hebt, is volgens Stephens beschikbaar. Dus doe er je voordeel mee.
- Het laatste onderdeel is de Embedded Purpose. Als je alle onderdelen in je bedrijf hebt geïmplementeerd is het belangrijk dat je iedereen meekrijgt. Het belangrijkste onderdeel daarvan is dat iedereen binnen het bedrijf ook denkt in deze purpose. "Zorg dat je employee experience op orde is. Als je werknemer in jouw purpose denkt en dat uitdraagt, brengt hij het veel beter over naar jouw klant en jouw doelgroep.”

  1. Purpose

Tot slot, waar het volgens Stephens allemaal om gaat, is purpose. Een bedrijf heeft een duidelijk doel nodig om te floreren in een markt. “Patagonia doet dat fantastisch”, zo vertelt Stephens enthousiast. “Wat begon als een bergbeklimmer die geld nodig had, is uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld. Activisme is hun purpose.”


Patagonia geeft ieder jaar 1 procent van de omzet aan goede doelen die zich inzetten voor een betere wereld en maakt reclame om eigen spullen te repareren in plaats van nieuwe te kopen. Daarmee laat het bedrijf zien dat omzet niet heilig is.


“Alle facetten van de marketing van het merk stralen uit dat het bedrijf samen met zijn klanten voor duurzaam wil gaan. En met deze instelling bind je mensen. Je kan duurder zijn, je kan minder rijk zijn dan je concurrenten, maar je hebt trouwe klanten die bij jou willen horen. Die jouw merk willen uitdragen. Zo maak je als retailer het verschil.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!