Het aantal modewinkels is sinds de coronatijd met 10 procent gedaald. Dit terwijl er 11 procent meer winkels bijgekomen zijn in tweedehands. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro.
Winkels in lederwaren en schoenen hadden te maken met een krimp van respectievelijk 16 en 15 procent in de afgelopen 3 jaar. Winkels in damesmode (11 procent) en kindermode (9 procent) kregen ook te maken met grote verliezen. De herenmode kromp met 6 procent. Sinds 2010 is bijna een derde van de modewinkels verdwenen. Vooral specialisten in kindermode (60 procent) en schoenen (42 procent) zijn flink afgenomen. De oorzaak daarvan ligt volgens het rapport in de online concurrentie van bedrijven als Zalando en Wehkamp.
De uitzondering in de modebranche zit in de bedrijven die tweedehands verkopen. Er zijn sinds de coronatijd 11 procent winkels in dit segment bijgekomen. Sinds 2010 is het aantal tweedehandswinkels zelfs met 55 procent toegenomen.
Arie Feenstra 5 sep, 13:04