'Koopkrachtstijging gunstig voor foodretail’

'Koopkrachtstijging gunstig voor foodretail’

Volgens brancheorganisatie CBL heeft de koopkrachtdaling 'zwaar ingehakt' op de sector. 

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is optimistisch over de plannen van het demissionaire kabinet om de koopkracht in 2024 te doen stijgen. Volgens de brancheorganisatie is dit van groot belang voor de levensmiddelensector en pleit het voor meer structurele lastenverlagingen.

De timing van de plannen, die tijdens Prinsjesdag zijn gepresenteerd in de miljoenennota, is volgens het CBL cruciaal. Zo heeft de koopkracht van consumenten, die onder meer door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne sterk is gedaald, 'zwaar ingehakt' op de levensmiddelensector. 

CBL-directeur Marc Jansen pleit daarnaast voor het structureel verlagen van de btw op voedingsmiddelen, waarmee de koopkracht op de lange termijn ook wordt verhoogd. "Te beginnen met producten binnen de Schijf van Vijf en duurzaam voedsel met een Topkeurmerk. Nu is niet de tijd om prijzen te verhogen.” 

Met een groot deel van de plannen wil het demissionair kabinet de koopkracht van huishoudens volgend jaar doen stijgen, zoals het verhogen van de arbeidskorting. Plukken retailers hier uiteindelijk de vruchten van? Woensdagmiddag verschijnt op RetailTrends het antwoord op deze vraag.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!