Supermarktketen Migros test klimaatcompensatie aan de kassa
Gepubliceerd op 20 september 2023 om 09:33
Migros geeft klanten in Zwitserland sinds kort de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van hun boodschappen te compenseren aan de kassa. Alle opbrengsten gaan naar klimaatdoelen, benadrukt de supermarktketen.
Bij het afrekenen wordt de CO2-footprint per gescand artikel berekend op basis van de footprint die is ontstaan tijdens de productie, verpakking en transport van de producten. Hoe minder de CO2-uitstoot van een voedingsmiddel, hoe lager de compensatie.
De bijdragen gaan volgens de supermarktketen direct naar het eigen klimaatfonds, waar milieubeschermingsprojecten mee worden gesteund. Ook investeert Migros in het verbeteren van de toeleveringsketen, waarmee uiteindelijk toekomstige CO2-uitstoot wordt verminderd.
De optie wordt eerst in 8 vestigingen aangeboden; voor volgend jaar staat landelijke uitrol in Zwitserland op het programma. Online konden klanten al een vrijwillige klimaatbijdrage leveren aan het klimaatfonds van Migros.
Sinds dit jaar is Nederlandse branchegenoot Albert Heijn begonnen met een proef rond true pricing, waarbij klanten de 'echte prijs' konden betalen voor een kop koffie. 15 procent van de klanten was hiertoe bereid.