'Gebrek aan AI-kennis bottleneck voor meeste retailers'
Gepubliceerd op 21 september 2023 om 09:38
Het grootste deel van de retailers (62 procent) ziet het gebrek aan kennis als grootste drempel voor het uitrollen van AI in de organisatie. Het aantrekken en behouden van het juiste personeel blijft een knelpunt. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
De meeste retailondernemers (71 procent) zien AI vooral als kans om meer winstgevendheid te creëren. De helft is op dit moment bezig met de toepassing van AI; een derde wil hier de komende twee jaar mee van start gaan.
Vooral binnen webshops is men druk in de weer met de technologie. AI wordt met name ingezet voor het doen van gepersonaliseerde productaanbevelingen, het voorspellen van toekomstig klantgedrag en het automatiseren van de klantenservice, in de vorm van chatbots en virtuele assistenten.
De markt gooit voor een deel van de retailers roet in het eten: tweederde zegt dat de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne of de verminderde koopbereidheid van consumenten voor vertraging in AI-adoptie hebben gezorgd. Bij 10 procent ontbreekt het in het bedrijf aan technische know-how om AI zelfstandig uit te rollen.
"Het werven van personeel met de juiste kennis en vaardigheden is het grootste knelpunt en de strijd om digitaal talent zal hevig zijn. Daarom zegt ruim de helft te willen samenwerken met een AI-kennispartner”, zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO.