Nederlanders shoppen online minder dan in 2022
Gepubliceerd op 28 september 2023 om 09:23
Nederlandse consumenten besteedden in het eerste halfjaar van 2023 in totaal 16,3 miljard euro aan online bestellingen. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
Net als in het eerste halfjaar van 2022 bleef ook in dit eerste halfjaar het aantal online aankopen stabiel, op 167,8 miljoen. Consumenten geven meer geld uit aan reizen en entertainment, maar minder aan producten (-3 procent). Zo werd er 14 procent minder besteed aan telecom. Ook aan kleding en cosmetica werd er minder gespendeerd (-12 procent).
In de branches doe-het-zelf en tuinieren was wel een stijging te zien. Daar kwam het aantal aankopen uit op 29,5 miljoen: een toename van 10 procent. Het aantal aankopen binnen de branche sport en recreatie steeg het hardst. Daar lag het aantal aankopen hoger (+12 procent) vergeleken met vorig jaar.
Nederlandse consumenten doen daarnaast ook steeds vaker online aankopen buiten de Nederlandse markt. Het aantal cross-border aankopen steeg (+13 procent), evenals de bestedingen (+18 procent).