Nederlanders shoppen online minder dan in 2022

Nederlanders shoppen online minder dan in 2022

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat er het afgelopen halfjaar meer aan diensten dan aan producten werd besteed.

Nederlandse consumenten besteedden in het eerste halfjaar van 2023 in totaal 16,3 miljard euro aan online bestellingen. Dat is 2 procent meer dan vorig jaar, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. 

Net als in het eerste halfjaar van 2022 bleef ook in dit eerste halfjaar het aantal online aankopen stabiel, op 167,8 miljoen. Consumenten geven meer geld uit aan reizen en entertainment, maar minder aan producten (-3 procent). Zo werd er 14 procent minder besteed aan telecom. Ook aan kleding en cosmetica werd er minder gespendeerd (-12 procent).

In de branches doe-het-zelf en tuinieren was wel een stijging te zien. Daar kwam het aantal aankopen uit op 29,5 miljoen: een toename van 10 procent. Het aantal aankopen binnen de branche sport en recreatie steeg het hardst. Daar lag het aantal aankopen hoger (+12 procent) vergeleken met vorig jaar. 

Nederlandse consumenten doen daarnaast ook steeds vaker online aankopen buiten de Nederlandse markt. Het aantal cross-border aankopen steeg (+13 procent), evenals de bestedingen (+18 procent). 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!