RetailTech: De nieuwste mode Shazammen

RetailTech: De nieuwste mode Shazammen

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Klarna, Omoda en Mango.


Klarna

Klarna ontwikkelt zich met allerlei nieuwe functies en tools steeds meer als shoppingapp dan als sec betaalapp. Met een nieuwe functie – een AI beeldherkenningstool om precies te zijn – gaat het fintechbedrijf nu openlijk de strijd aan met Google en Amazon. Het bedrijf maakt het namelijk mogelijk voor appgebruikers om items te scannen met hun smartphone, zoals kledingstukken en gadgets. In de app krijgen ze vervolgens een overzicht waar deze, of vergelijkbare producten te koop zijn. Appgebruikers krijgen ook de prijzen van de items te zien, waarna ze de items direct in-app kunnen worden besteld. The North Face maakt als 1 van de eerste retailers gebruik van de tool.

Omoda...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Klarna, Omoda en Mango.


Klarna

Klarna ontwikkelt zich met allerlei nieuwe functies en tools steeds meer als shoppingapp dan als sec betaalapp. Met een nieuwe functie – een AI beeldherkenningstool om precies te zijn – gaat het fintechbedrijf nu openlijk de strijd aan met Google en Amazon. Het bedrijf maakt het namelijk mogelijk voor appgebruikers om items te scannen met hun smartphone, zoals kledingstukken en gadgets. In de app krijgen ze vervolgens een overzicht waar deze, of vergelijkbare producten te koop zijn. Appgebruikers krijgen ook de prijzen van de items te zien, waarna ze de items direct in-app kunnen worden besteld. The North Face maakt als 1 van de eerste retailers gebruik van de tool.

Omoda

Een van de grootste hoofdpijndossiers voor schoenenretailers op dit moment? Retouren. Zo ook bij het Nederlandse Omoda, waar het bedrijf een oplossing voor heeft: 3d scans. Ceo Jan Baan vertelt aan PZC dat de retailer ruim 2 jaar heeft gewerkt aan het creëren van het juiste maatprofiel. Zo kunnen klanten in de winkel een scan van hun voeten laten maken, die wordt gekoppeld aan het onlineprofiel van de klant. Met de beschikbare informatie over de schoenen, kan Omoda digitaal de perfecte match maken tussen schoen en voet. Zo hoeven klanten niet meer meerdere maten van één schoen te bestellen voor de juiste fit
 

Mango

Als Spaanse moderetailer kun je niet achterblijven in het digitale geweld, moet Mango gedacht hebben. Niet voor klanten, maar voor medewerkers heeft de modeketen een AI-platform gelanceerd. Medewerkers kunnen Lisa, de naam van het interne ‘conversational generative AI-platform’, gebruiken om efficiënter en eenvoudiger te kunnen werken. Met ChatGPT kunnen bijvoorbeeld productteksten worden geschreven, en helpt de AI-tooling bij het ontwikkelen van nieuwe collecties. Of, zoals techdirecteur Jordi Álex het zelf zegt: “De technologie zal fungeren als copiloot voor onze medewerkers en belanghebbenden, en zal ons helpen onze capaciteiten uit te breiden.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!