‘Nederlanders denken meer aan milieuvriendelijke bezorging’
Gepubliceerd op 16 oktober 2023 om 12:24
Meer dan een kwart van de Nederlandse consumenten (42 procent) is gestopt met het winkelen bij retailers die geen milieuvriendelijke bezorging aanbieden. 38 procent neemt geregeld aankoopbeslissingen met de impact op het milieu in het achterhoofd.
Dat blijkt uit onderzoek van Descartes, dat 8.000 consumenten ondervroeg, waaronder 500 Nederlanders. Vergeleken met het onderzoek uit 2022 zijn consumenten meer geïnteresseerd in milieuvriendelijke bezorgopties: Nederlanders kijken vaker kijken naar CO2-neutrale bezorgdiensten en vaker willen vaker bestellingen in 1 bezorgmoment combineren.
Ook blijkt dat 42 procent van de consumenten meer kleding en schoenen kopen van een bedrijf dat meetbaar aantoont dat een product duurzamer tot stand is gekomen dan dat van concurrenten.
Van de Nederlandse consumenten die stopte met winkelen bij een bedrijf dat geen klimaatneutrale bezorging aanbiedt, vertelt 21 procent aan vrienden en familie dat zij deze bedrijven moeten vermijden. Vooral onder jongeren is dit een big deal.